Nyttig vaniljfudge – ljuvligt god och sockerfri

nyttig-vaniljfudge-recept-1

Nu ska jag dela med mig av ett så härligt och ljuvligt recept så det finns knappt ord som kan beskriva det rättvist. Här får du receptet på nyttig vaniljfudge – helt utan socker och så goda!

nyttig-vaniljfudge-recept-2

Dessa vaniljfudge innehåller ett fåtal ingredienser och går väldigt snabbt att göra. Du behöver ge dig till tåls en stund då de smakar bäst om de får stå inne i frysen någon timme innan de avnjuts. Men det är väntan väl värd, kan jag säga!

Jag gjorde dessa nyttiga fudge i fredags med inspiration från recept på några av sajterna på jobbet. Här får du min version av nyttiga vaniljfudge.

nyttig-vaniljfudge-recept-5

Nyttig vaniljfudge

ca 15 bitar

  • 1,2 dl jordnötssmör
  • 2 msk kokosolja
  • 2 msk fibersirap
  • en uns vaniljpulver
  • en liten nypa salt
  • ett gäng naturella cashewnötter

Mixa samtliga ingredienser förutom cashewnötter tills du får en slät massa. Addera cashewnötter och blanda runt. Häll upp i en liten form, klädd med bakplåtspapper. Ställ i frysen i åtminstone 40 minuter.

Ta ut ur frysen ca fem minuter innan du ska äta dina fudge. Skär upp i fyrkantiga små bitar och njut!

nyttig-vaniljfudge-recept-4

nyttig-vaniljfudge-recept-3

Receptinspirationen hämtade jag från ELLE och ELLE Mat & Vin. Mitt tips till dig från mig är att göra dessa ljuvliga sockerfria fudge typ nu!

Coffice – bästa och härligaste kontoret

vad-ar-coffice-1

När jag sitter och jobbar med mitt egna företag älskar jag att göra det på café. Det kan vara trevligt att göra det hemma också, men allt som oftast tycker jag att det är skönt att byta miljö och sitta med en latte och datorn för att beta av en massa jobb.

Vad är coffice?

Att sitta på ett café och jobba är alltså coffice – coffee och office – kaffe och kontor. Bästa kontoret!

Efter att jag hade jobbat klart på mitt vanliga kontor igår gick jag genom stan och slank in på ett härligt café. Jag beställde en kaffe latte och satte mig vid ett högt bord vid fönstret tillsammans med datorn.

vad-ar-coffice-2

Detta höga bord var perfekt att jobba vid eftersom jag kunde stå upp och jobba. Jag varvade att sitta och stå, men märkte snabbt att det var så mycket skönare att stå upp. Att sitta ner gör det svårare att ha en bra hållning och jag märker att jag lätt sjunker ihop efter en stund. Så mitt tips är att leta upp ett ståbord när du kör ditt coffice.

vad-ar-coffice-3

Latten var krämig och god. Jag jobbade på några timmar, men när jag hade en dryg timme kvar till mitt nästa möte bestämde jag mig för att bryta upp. Jag ville sträcka på benen ännu mer och ta mig ut i den fina seneftermiddagen i augusti.

vad-ar-coffice-4

Jag åt ett litet mellanmål vid en bänk.

vad-ar-coffice-5

vad-ar-coffice-6

Det var här jag hängde en stund och åt kiwi och ägg. Solen sken och det var skönt att komma ut.

coffice

Jag gick en sväng längs med vattnet och avrundade således mitt coffice med en promenad. Sedan gick jag vidare till ett mycket roligt event, som jag tänkte berätta mer om senare.

Hur är det med dig; brukar du ägna dig åt coffice – att jobba på café?

Följ Fitness & Hälsa på Instagram och Facebook

Karins Hälsoguide – en webbkurs för att hitta hälsa, balans och harmoni i livet

Sött utan socker – en webbkurs för att bli av med sockersug och hitta sockerbalans i livet

Vad jag har gjort av min sommar bucketlist

blabarslycka-6

Innan sommaren var jag full av förväntan över sådant som jag ville göra denna sommar. I min bucketlist för sommaren 2016 skrev jag ner en mängd härliga, mysiga och somriga aktiviteter. Jag tänkte att vi ska titta på vad jag skrev där och hur mycket av detta som jag faktiskt har gjort.

Samtliga bilder i detta inlägg är från sommaren 2016. För visst har jag gjort väldigt mycket av det somriga och härliga som jag tänkte, även om jag inte har gjort allt.

Check på min sommar bucket list 2016:

  • Jag skulle plocka i blåbär i vår skog. Det har jag gjort även om jag skulle ha velat göra det mer. Tror att det är ganska så tomt på blåbär i skogen nu och jag ångrar lite att jag inte var flitigare med blåbärsplockandet då i juli. Men, några vändor gick jag i alla fall!

alska-livet-2

  • Jag ville springa mycket, helst på en strand och i gryningen. Sprungit har jag gjort mycket, en hel del vid vatten men inte så ofta i gryningen. Har unnat mig många sovmorgnar istället!
  • Jag ville köra kombinerade löp- och simpass. Det har jag gjort en hel del. Mina så kallade swimrun-träningspass har jag gjort när vi har varit hemma genom att springa till vår närmaste badstrand, bada där och springa tillbaka. Så härligt!

malta-utflykt-strand

  • Jag ville vistas mycket vid havet. Det har jag gjort! Både på Malta, som på bilden, och när vi var i Varberg. Men det är klart, ännu mer havsluft hade inte skadat!

akulla-bokskogar-7

  • Jag ville göra många utflykter. Det är något som alla i min familj uppskattar och det har vi verkligen gjort mycket i sommar. Här besöker vi Åkulla bokskogar där det fanns många får att titta på.

getteron-11

  • Jag ville bada mycket. Bortsett från mina swimrun-pass har det inte blivit så många bad tyvärr. På Malta kunde vi knappt bada alls eftersom Wilmer fick vattkoppor och i Sverige har det inte varit så varmt i vattnet, i alla fall inte i början av sommaren. Kanske borde ta mig några sensommardopp för att hämta ikapp?!!

stromma-farmlodge-17

  • Jag ville äta alla måltider utomhus. Vi har verkligen passat på att sitta ute och äta när vädret har tillåtit, men mestadels har det varit för kallt eller blåsigt för det. Eller så har det varit för mycket getingar för att det skulle vara trevligt.

chia-trifle-6

  • Jag ville baka mycket. En del har jag bakat, men mer har jag experimenterat med att göra nya varianter på frukostar som chia trifles och olika sorters smoothies. Härligt det med!

mulen-morgon-solig-kvall-5

  • Jag ville hänga massor i vår trädgård. Den kan jag verkligen sätta ett stort check på!
  • Jag ville tälta på tomten tillsammans med barnen. Den hade jag glömt! Kanske vore något att göra med barnen i helgen?!!
  • Jag skulle låta mobilen vara kvar inomhus när jag hänger ute på dagarna. Nja, den har jag inte lyckats så jätte bra med. Är ju så kul att ha med den för att göra Instagram Stories när lusten faller på. Men jag har låtit den vara ifred ganska så mycket också.
  • I början av sommaren ville jag se på en massa spännande fotboll. Jag såg en hel del, men för Sveriges del var det ju aldrig så särskilt spännande…

sommar-hos-oss-4

  • Jag skulle låta barnen få bestämma dagsagendan så ofta som möjligt. Jo, men det tycker jag att de har fått. I den mån det har varit möjligt.
  • Jag ville bada mycket i badtunnan. Har inte blivit jätte mycket under sommaren, men i helgen gjorde vi det!
  • Jag skulle träna mycket ute i trädgården. Det har jag gjort
  • Jag ville springa trail i vår skog. Den har jag kvar att göra!

semestertips-nara-stockholm-9

Är helt klart nöjd med vår sommar och allt härligt vi har gjort. Sista bilden visar på en utflykt vi gjorde till Enköping. Så fint där med alla deras trädgårdar! Här är fler semestertips nära Stockholm!

Imorgon är det den sista augusti och sommaren är officiellt slut för i år. Det är också sista dagen för att testa Nextory gratis i en månad. Det vill du inte missa! Läs mer om hur du gör här.

En gårdagens

dagens-

Min måndag innehöll en mix av möten, vardagspussel, träning, barn och en och annan insikt. En ganska vanlig dag i mitt liv, men ändå unik. Här får ni min gårdagens.

Gårdagens mysoutfit:

Jag gick inte klädd i pyjamasbyxor och T-shirt hela dagen. Men så fort jag hade kommit hem samt tränat och duschat åkte min rosa mysoutfit på. Älskar de blommiga pyjamasbyxorna och som ni vet är rosa en favoritfärg. Och att gå i myskläder hemma är ett måste för mig. Blir en så skön kontrast mot de kläder jag har på mig på kontoret.

dagens-2

Gårdagens väder:

Hällregn hela dagen. Jag var rustad med både skärmkeps och paraply.

Gårdagens möten:

Många. Ett av dem handlade om strategier för bloggare och influencers. Intressant och viktigt!

dagens-3

Gårdagens humör:

Mestadels på topp! Glad för den positiva responsen jag fått på min senaste webbkurs, Sött utan socker. Dock lite frustrerad vid något tillfälle igår då mina inläggsrubriker på bloggen inte längre är klickbara. Förstår inte hur jag ska få tillbaka den funktionen?! (Vill du klicka dig in till ett inlägg hos mig måste du göra det via inläggets översta bild istället.)

dagens-lunch

Gårdagens lunch:

En härlig matlåda med kyckling, keso, broccoli, grönsaker, bladspenat och jordnötter. En näringsrik och mättande sallad när den är som bäst!

Gårdagens promenader:

Ett gäng och samtliga i regn.

dagens-4

dagens-6

Gårdagens träning:

Planen var egentligen att träna ett pass på gymmet efter jobbet och innan förskolehämtning. Men jag stannade kvar på jobbet längre än tänkt och hann därför inte detta. Så när jag och barnen kom hem tränade vi ett pass med kortleksträning. Bästa träningen när det ska göras effektivt och i sällskap med barn!

Gårdagens insikter:

Ta inget för givet. Var tacksam för det du har. Och lev här och nu – fullt ut!

Fruktsmoothie

fruktsmoothie-recept-1

Smoothie är en favorit för mig och jag gör det ofta till frukost, mellanmål eller efterrätt. Oftast mixar jag i kvarg eller andra mejeriprodukter och gärna något nötsmör tillsammans med frukt och/eller bär. Men det är också gott att mixa enbart frukt. Här får ni receptet på en väldigt god och smakrik fruktsmoothie.

fruktsmoothie-recept-2

Fruktsmoothie

4 glas

  • en banan
  • en rejäl näve jordgubbar
  • en halv nätmelon
  • en halv mango
  • en kiwi
  • en skvätt äppeljuice

Skala frukterna, skär i mindre bitar och häll ner i en mixer tillsammans med snoppade jordgubbar och äppeljuice.

Fräscht, näringsrikt och gott!

fruktsmoothie-recept-3

Visste ni förresten att C-vitamininnehållet i en kiwi motsvarar mer än dagsbehovet av den vitaminen. Förstå vilken vitaminbomb! Så addera gärna kiwi i din smoothie.

fruktsmoothie-recept-4

Denna fruktsmoothie gjorde jag igår som en efterrätt när vi ätit vår lunch. Blev mycket uppskattat.

Jag passade på att göra en likadan omgång till min frukost idag också. Jag fyllde upp en bägare med smoothie och ställde in i kylen. Den drack jag sedan i morse på väg till jobbet. Så bra!

fruktsmoothie-recept-5

fruktsmoothie-recept-6

Fick denna smarta mixer från Zespri i ett bud förra veckan. Ett bud helt i min smak!

Glimtar från vår lördag

lordag-karin

Måndag morgon och regnet öser ner. Det är verkligen höst i luften och därför känns det smått surrealistiskt att det var högsommarvärme och strålande sol i lördags. Men så var det och här kommer några glimtar från vår lördag.

Det var varmt i lördags, men också väldigt blåsigt, vilket syns tydligt på inläggets första bild. Jag och Smilla var och veckohandlade mat och det var galet blåsigt när jag filmade en sekvens till min Instagram Story. Jag gillar förresten verkligen Instagram Stories och lägger upp ett gäng bilder och filmer där varje dag. Om du inte redan följer mig på Instagram hittar du mig på @fitnessochhalsa. På frågan Snapchat Stories eller Instagram Stories, som jag ställde mig här, svarar jag helt klart den senare. Är svårt att hinna uppdatera båda och då satsar jag hellre på den kanalen där jag har ett gäng följare redan.

lordag-fika-1

lordag-fika-2

I affären fick Smilla syn på dessa bullar och såklart var vi tvungna att köpa fyra sådana för att ha till lördagsfikat. På eftermiddagen dukade vi fram bullarna, kaffe och äppeljuice på altanen och så fikade vi i solen.

lordag-tradgard-1

Vi hängde i trädgården så gott som hela dagen. Så skönt att ha en dag med få måsten och fokus på att bara vara, vilket är fullt tillräckligt med två små barn som behöver umgänge och tillsynn.

lordag-tradgard-2

lordag-tradgard-3

Medan vi lekte, fikade och hängde i trädgården fyllde vi badtunnan med vatten. Den rymmer en kubik och det tar sin lilla stund innan den har fyllts upp med vatten. Planen var att bada i den senare på kvällen.

lordag-tradgard-4

Mannen tände på kaminen och så fick den brinna några timmar för att värma upp vattnet.

lordag-tradgard-5

Smilla hade tofs för första gången och det verkade hon gilla. En stund i alla fall.

Vi grillade till middag, men åt maten inomhus då det vid det laget var rejält blåsigt och lite kallare. Efter maten var det grymt skönt att krypa ner i det varma vattnet i badtunnan. Barnen var uppspelta och vi vuxna njöt. När det sedan var dags att lägga barnen somnade de gott, varma och sköna i kroppen. Själv njöt jag också av värmen i kroppen hela resten av kvällen och ser fram emot att ta fler sådana här bad i höst. Det är då, när luften är kylig och frisk, som badtunnebad är som bäst!

Söndagen var också skön, dock med kallare väder. Jag lanserade min webbkurs “Sött utan socker och vi var på födelsedagsfika hos min syster.

Hoppas att din helg har varit fin!

Sött utan socker – min sockerguide är här!

minska-sockersug

God morgon härliga ni!

Äntligen är dagen kommen när jag lanserar min senaste webbkurs: Sött utan socker. Här får du veta med om denna sockerguide!

Sött utan socker är webbkursen för dig som vill hitta till ett sunt förhållande till socker. Med hjälp av denna kurs kan du få hjälp med att minska ditt sockersug utan att för den skull låta bli sockret helt. Du får konkreta verktyg och ljuvliga recept på nyttigt godis. Bland annat!

sott-utan-socker-2
Om inte du känner igen dig i problematiken med att hantera socker och sötsug på ett balanserat sätt kanske du känner någon annan som gör det. Tipsa i sådant fall gärna om kursen! Här hittar du mer info om kursen och kan också köpa den.

Med webbkursen Sött utan socker får du:

  • Förståelse för hur vår kropp påverkas av sockret
  • Kunskap om vart det dolda sockret finns samt vanliga sockerbovar
  • Verktyg för att undvika sockret
  • Test för att se om du är sockerberoende
  • Tips på hälsosamma och söta alternativ till socker
  • Förslag på goda frukostar och mellanmål utan socker
  • Massor med härliga recept på glass, bakverk, godis och efterrätter helt utan socker
  • EXTRA BONUS: Möjlighet att ställa dina personliga frågor om socker till mig – med svarsgaranti!

sott-utan-socker-3

Som jag lovade lanserar jag Sött utan socker med en härlig rabatt till er, mina fina bloggläsare. När du anger rabattkoden socker i samband med att du köper kursen får du 20% rabatt på den. Istället för att betala 349 kronor för den betalar du bara 279 kronor. Så passa på för rabatten kommer bara finnas i ett par veckor!

sott-utan-socker-4

In och läs mer om kursen, tipsa vidare eller köp den själv. Med hjälp av den teori och filosofi som kursen är uppbyggd på har jag själv lyckats minska mitt sockersug och har nu för tiden ett naturligt och balanserat förhållningssätt till socker. Så jag vet att det fungerar!

>>> Här hittar du webbkursen Sött utan socker – den enda sockerguide du behöver! <<<

Morgonmagi

morgonmagi-promenad-1

Att gå ut på promenad i gryningen är så magiskt att jag får rysningar av välbehag av tanken på det. Lika härligt är det att gå ut lite efter gryningen, när det fortfarande är tidigare än innan de flesta har hunnit ut, och solen bara precis har börjat lysa upp omvärlden. Det gjorde jag igår morse och fastän jag missade den allra finaste stunden, precis innan solen går upp, så var det magiskt ändå.

Jag gick upp redan klockan fem och en 40 minuter senare var utanför dörren. Det blev en lång promenad genom vår bygd innan jag slutligen tog tåget in till stan och kontoret. Under min promenad fick jag verkligen uppleva morgonmagi!

morgonmagi-promenad-2

morgonmagi-promenad-3

Jag gick bort till fårhagen utan att möta en enda granne. Några får såg jag inte heller. De verkar ha flyttat ifrån sin hage för i år.

morgonmagi-promenad-4

Det låg en lätt morgondimma kvar över fälten och morgondaggen låg blöt på marken och växterna.

morgonmagi-promenad-8

Jag gick nedför backen, fortfarande utan att ha mött en enda människa.

morgonmagi-promenad-5

morgonmagi-promenad-6

morgonmagi-promenad-7

Nere på fälten var dimman tydligare och jag stannade till för att få njuta av allt det fina. Jag kom att tänka på den gryningspromenad i frost och dimma i oktober förra året som jag gjorde förra året. Det om något var magiskt!

morgonmagi-promenad-9

Jag fortsatte gångvägen bort och där någonstans märkte jag hur allt plötsligt hade blivit ljusare.

morgonmagi-promenad-10

morgonmagi-promenad-11

Daggen låg blöt på blommorna. Och jag styrde kosan bort mot golfbanan, som ligger på andra sidan av järnvägen.

morgonmagi-promenad-12

Där var det också folktomt och minst lika vackert även om solen nu stod rätt så högt på himlen.

morgonmagi-promenad-13

morgonmagi-promenad-14

Sista fotona tog jag på den sol som skymtade bakom molnen och som en stund senare sken så stark att den gav oss en solig och riktigt varm augustidag. Tacksam och lycklig var jag för den ljuvliga promenaden även om ögonen grusade sig lite av trötthet.

Läs också:

Bara två dagar kvar!

questbar-chocolate-hazelnut

Fredag och jag har startat dagen magiskt med en lång promenad i gryningsljus och lätt dimma över fälten. Nu sitter jag på tåget in till kontoret och solen har hunnit stiga högre mot himlen och morgondimman är borta. Det ser ut att bli en fin och solig dag. Så härligt!

Jag är inte bara glad för det fina vädret och min ljuvliga morgon utan också för att det nu bara är två dagar kvar tills jag lanserar min nästa webbkurs; min sockerguide Sött utan socker. Jag hoppas att du är nyfiken på den och kommer kika in här på söndag när den kommer finnas att köpa!

raw-chokladmousse

Jag har berättat en del om denna sockerkurs tidigare. Om du inte har läst det tidigare så klicka gärna på länken.

Bilderna i detta inlägg är hämtade från min sockerguide, men den innehåller långt mycket mer än sockerfria recept på godis och efterrätter. Den innehåller bland annat också viktig fakta om socker, tips och verktyg för att bli av med sitt sockersug, hjälp till att hantera vardagen som sockerjunkie och massor med smarta och goda alternativ att äta istället för det vita raffinerade sockret. Detta är alltså en del av det du får tillgång till genom att köpa min kurs. På söndag berättar jag mer om innehållet.

citron-och-mandelbollar

Jag började med att producera denna kurs redan i våras, tog en lite paus under några veckor under sommaren och har sedan jobbat mycket med den de senaste veckorna. Nu när den är klar känner jag mig grymt nöjd med den och jag hoppas att ni som kommer köpa den också blir nöjda. Ska jag gissa så tror jag det!

gino

Om två dagar berättar jag ännu mer om kursinnehållet och då kommer den också finnas att köpa. Eftersom jag gillar er, mina bloggläsare, så mycket kommer jag ge er en härlig rabatt på kursen i samband med lanseringen. Missa inte det!

Nu önskar jag er en underbar fredag och trevlig helg när den kommer! ♥

Njut av sommaren!

njut-av-sommaren-1

Att sommarvädret är tillbaka är ju bara för underbart. Jag njuter av att kunna gå klädd med klänning och bara ben, av att leka med barnen ute i trädgården i gassande sol på eftermiddagarna och att förlägga så gott som all min träning utomhus. Som jag skrev när augusti började tänker jag ta vara på sommaren länge till och göra somriga aktiviteter varje dag och det gör jag verkligen.

Ta vara på sommaren du med:

  • Ta dig till en skog, en äng eller en badstrand och förlägg dina träningspass där. Bortsett från ett gympass har jag bara tränat utomhus den här veckan. Löpning, Almenäspokalen, ännu ett löppass idag och imorgon tänker jag mig en rejäl powerwalk i ottan. Att njuta av solen och den varma luften i samband med träning är ljuvligt!
  • Ät så många måltider som möjligt utomhus. Gå ut på lunchen och sitt på en uteservering, ta en kaffe i solen och grilla till middag. Alla måltider är värda att äta utomhus!

njut-av-sommaren-2

  • Njut av alla fina blommor som fortfarande finns i diken, på ängar och i planteringar.
  • Hitta på aktiviteter utomhus. Bada, paddla kanot och spela strandtennis.

njut-av-sommaren-3

  • Gå på en fotopromenad och föreviga allt det vackra. Gör detta helst när det är Golden Hour, dvs en timme innan solen går upp och en timme efter att den har gått ner.
  • Lägg dig i en hängmatta och vila. Ta med dig en bok och sätt dig på en bänk. Eller gå på poddpromenad.

njut-av-sommaren-4

  • Plocka blommor och sätt i en vas inomhus. Vi har många fina pelargoner i trädgården och denna lilla kvist plockade jag in igår.

Läs om fler sommaraktiviteter i augusti.

Känner du förresten att du har ätit lite för mycket socker i sommar? Skulle du vilja hitta en bättre balans i sockerätandet och få bukt med ditt sockersug? Då kan jag tipsa om min nästa webbkurs som jag släpper på söndag. Sött utan socker är en sockerguide som hjälper dig att hitta ett sunt förhållande till socker.

Här kan du läsa lite mer om kursen och imorgon kommer jag skriva lite mer om den.