Kitchenstories

Nyttigt julgodis – mina absoluta favoriter

2 december, 2016
pepparkaksbollar

Först i detta inlägg är det dags för andra luckan i min Snällkalender:

Hälsa på de du möter idag med ett leende. Säg hej till busschauffören, kontrollanten i biljettluckan eller butiksbiträdet när du handlar och önska dem en bra dag. Ett leende och en varm hälsning betyder ofta mycket mer än man kan tro!

Äntligen är det dags att börja med bakandet och godistillverkandet inför jul! Nu, med bara tre veckor kvar till julafton, är det hög tid för det och därför tipsar jag här om mina absoluta favoriter när det kommer till nyttigt julgodis. Dessa julgodisar är söta och goda samtidigt som de innehåller bra och naturlig näring. Låt dig inspireras och hitta din julgodis favorit!

Nyttigt julgodis:

Översta bilden visar mina sagolikt goda och nyttiga pepparkaksbollar. Jag går gärna loss på pepparkakskrydda till det allra mesta under december månad och de här bollarna är ett måste för mig.

Receptet på pepparkaksbollarna hittar du här.

nyttiga-snickers

nyttiga-snickers

Så vill jag tipsa om mina hälsosamma snickers. Dessa ljuvligheter passar att äta året om, men förgyller julgodisbordet lite extra. Älskar kombinationen choklad och jordnötter och i den här versionen är den som allra bäst.

Receptet hittar du här.

nyttig-chokladfudge-recept-7

Jag älskar fudge av olika slag och nyligen gjorde jag dessa nyttiga chokladfudge, som också de passar ypperligt till jul. Njut dem till en kopp kaffe framför julgranen eller en tänd brasa. Eller smaska på dem som de är.

Receptet på mina chokladfudge hittar du här.

nyttig-vaniljfudge-recept-4

Vill du variera den fudge du bjuder på i jul kan jag också tipsa om dessa hälsosamma vaniljfudge. Klicka på länken för receptet på dem.

raw-lakritsfudge-2

En annan fudgevariant, som är min personliga favorit när det kommer till just fudge, är lakritsfudge. Receptet på dessa ljuvliga lakritsfudge hittar du här.

nyttig-rocky-road

Slutligen vill jag tipsa om ett nyttigt julgodis som är så galet gott att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Mina nyttiga Rocky Road måste finnas på julgodisbordet och det fina med dem är också att de går att variera på olika sätt. I denna version har jag fyllt dem med jordnötter, bovetepuffar och gojibär. Dessa smaker bryter av på ett ljuvligt sätt mot den mörka chokladen.

Testa att göra min nyttiga version av Rocky Road.

Kitchenstories

En maträtt som jag inte tröttnar på

1 december, 2016
kottbullar-och-sotpotatismos-recept-1

I helgen lagade jag köttbullar, vilket är en återkommande favorit i vår familj. Jag brukar blanda i allt möjligt gott i köttfärssmeten och sedan rullar jag ganska stora köttbullar, dels för att jag tycker det är godare med stora bullar, men framför allt att det går snabbare att rulla.

Till köttbullarna brukar jag nästan alltid göra en gräddsås, smaksatt med köttbullsskyn och soja, och det gjorde jag också denna gång. Barnen brukar helst vilja ha potatismos till köttbullarna, men denna gång gjorde jag sötpotatismos istället. Ännu godare, enligt mig!

kottbullar-och-sotpotatismos-recept-2

Så här såg vår söndagslunch ut; en maträtt som jag inte kan tröttna på.

Eftersom vi lagar den här typen av mat så pass ofta hemma så brukar jag variera den på lite olika sätt. Här får du ett gäng andra tips på maträtter med köttbullar och sötpotatis i någon form, alla lika goda:

Healthstories

Cykling och juiceskola på BE.CORE

1 december, 2016
juice-fakta-1

1:a december idag och dags för första luckan i min Snällkalender:

Var extra snäll mot dig själv idag och tänk på tre saker som du är stolt över hos dig själv. Klappa dig själv på axeln och beröm dig själv för att du kan eller är de här sakerna.

juice-fakta-2

För att fortsätta på snällhetstemat vill jag berätta om vad jag gjorde i tisdags morse. Då var jag snäll mot mig själv och gav mig en härlig morgon i form av cykling på BE.CORE och en ljuvlig frukost med juicetema där. Jag var på en pressfrukost som gav mig både härliga träningsendorfiner och en skön kickstart på dagen.

Vi inledde med att testa deras cykelklass Cykle, ett pass på 50 minuter där vi jobbade i olika positioner, både statiska och rörliga, allt för att jobba med pulsen och bålstyrkan så mycket som möjligt. Daria, en proffsig instruktör från New York, ledde passet och det avslutades med att vi fick träna med hantlar medan vi satt på cykelsadeln. En kul och lite annorlunda cykelklass, som var galet jobbig!

juice-fakta-3

Morgonen arrangerades av Svenska Juiceföreningen och temat var följdaktligen juice. Efter det svettiga träningspasset fick vi sätta oss ner och njuta av en underbar frukost medan vi lyssnade på Elisabet Rytter, nutritionsexpert på Livsmedelsföretagen och kostexperten Anna Ottosson.

juice-fakta-4

Jag hann tyvärr inte vara med på hela föreläsningsdelen, men jag hann höra lite och jag hann njuta av den underbara frukosten som serverades. Det Elisabeth bland annat pratade om var fyra myter om juice och jag tänkte att jag ska dela med mig av dem här.

Fyra myter om juice:

Myt 1: Juice innehåller tillsatt socker

Nej. En dryck som kallas juice får inte innehålla tillsatt socker. Då heter det i sådant fall något annat. Däremot innehåller juice naturligt socker från själva frukten.

Myt 2: Juice har ett högt GI-värde

Nej, det har ett lågt GI-värde.

Myt 3: Juice ingår inte i en hälsosam kosthållning

Forskningsstudier visar tvärtom på att de som dricker juice överlag äter med hälsosamt än de som inte dricker juice.

Myt 4: Barn bör undvika att dricka juice eftersom det innehåller så mycket socker

Forskning visar att barn som dricker juice också äter mer frukter och grönsaker än barn som inte dricker juice. Att dricka juice kan vara ett bra sätt att vänja barnet vid smaken av frukt och grönt.

Fakta från Svenska Juiceföreningen

juice-fakta-5

juice-fakta-6

Själv dricker jag juice någon gång ibland, men gör ingen stor grej av det. Får jag välja mellan att äta en apelsin och dricka ett glas apelsinjuice väljer jag dock alla gånger att äta apelsinen.

juice-fakta-karin

Det var riktigt härligt att vara på BE.CORE och testa cykelklassen. Vi höll till på den studio som finns i Vasastan och ligger bara ett stenkast från mitt kontor. Så jag kommer helt klart återvända dit för mer cykling samt barre och andra träningsklasser som de erbjuder.