Gröt och ägg

2

Som de flesta av er vet vid det här laget älskar jag att äta havregrynsgröt till frukost. Jag brukar variera tillbehören och varvar mellan olika frukter och bär. Något som jag även alltid försöker äta till gröten är någonting mer proteinrikt såsom kesella, keso eller ägg. Det får mig att hålla mig mätt på frukosten så mycket längre.

Jag läste i ett av Fitness Magazines senaste nummer en insändarfråga till kostexperten Fredrik Paulún där en tjej undrade hur det kommer sig att hon håller sig mätt längre på en frukost bestående av två ägg, en banan och mjölk än när hon äter gröt, banan och mjölk. Fredrik svarar att antalet kalorier i en portion bestående av 1 dl havregryn och 2 dl vatten inte är många. Därav mättar gröten inte länge. Men när man kompletterar grötportionen med en eller två ägg (eller motsvarande proteinrikt skulle jag säga) blir både näringssammansättningen och mättnadsfaktorn bättre.

För er som äter gröt på morgonen vill jag tipsa om detta. Se till att komplettera gröten med ägg eller motsvarande proteinrikt för optimal mättnad och näring. Om man inte äter kokat ägg till gröten, som jag gör denna morgon så fungerar det fint att röra i ett rått ägg i gröten när den precis är färdiglagad och fortfarande varm. Går snabbt och smakar gott! Se annars till att alltid ha ett gäng kokade ägg i kylen så slipper du lägga tid på kokandet på morgonen.

Bild: Min frukost i morse samt frågan och svaret från insändaren i Fitness Magazine, nr 09 september 2011

2 comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

2 comments