Fyra varv för överkroppen | Fitness & Hälsa

Hemmaträning fyra varv för överkroppen (12

Att träna cirkelträning på gymmet tycker jag kan vara ganska bökigt eftersom man behöver “boka upp” flera olika maskiner och redskap under så lång tid. Ofta tar ett varv runt 10-15 minuter och alltså lika lång tid innan man återkommer till samma övning, vilket gör det lite krångligt när andra också vill ha tillgång till att kunna göra den sortens övning. Därför passade det utmärkt att träna ett pass cirkelträning igår eftersom jag var bunden till hemmet med en sjuk pojke och en bebis.

Jag använde mig av kettlebells, hantlar och gummiband som redskap och planerade tio övningar att köra efter varandra.

Hemmaträning fyra varv för överkroppen (13

Inledde med KB-svingar. Tycker om den övningen eftersom den är jobbig styrkemässigt samtidigt som man får upp flåset lite av att köra den. Bra att starta upp med en sådan övning. Då känner man att man är  gång!

Hemmaträning fyra varv för överkroppen (3

Lite väderkvarnen på det…

Hemmaträning bottom up press

… och sedan bottom up press, som jag faktiskt aldrig har gjort tidigare. För övrigt älskar jag verkligen min kettlebells och är så glad att jag fick dem i julklapp av maken. Måste bara bli bättre på att variera min KB-träning med flera olika slags övningar. Som det är nu är det bara en fem, sex stycken som jag alternerar mellan.

Hemmaträning fyra varv för överkroppen (8

Så speciellt sjuk var inte Wilmer egentligen och det visst jag nog redan från början. Han sprang runt och lekte vilda lekar medan jag tränade igår. Idag är han på förskolan igen och får springa av sig där istället.

Eftersom det inte var en sådan sjuk gosse hemma igår kunde vi gå ut och vara utomhus en del också. Så skönt att få andas frisk luft, vilket ju annars kan vara en bristvara när man är hemma och vabbar. Vi var ute och åkte snowracer på förmiddagen och på eftermiddagen tog jag en långpromenad med de båda i vagnen.

Hemmaträning fyra varv för överkroppen (14)

Det blev att jag körde övningarna i fyra varv innan jag ansåg mig vara klar med passet. De första tre varven körde jag med de antalet repetitioner som jag skrivit ner. Men det sista varvet tog jag ut mig helt och maxade med ytterligare 2-5 extra repetitioner per övning. Gillar det där, att verkligen köra slut på sig!

Testa gärna detta pass om du är hemma och vill få till bra överkroppsträning eller om du är på gymmet och kan använda dig av dessa redskap själv under hela träningstiden.

Cirkelträning för överkroppen – fyra varv (eller AMRAP – så många varv du vill):

  • Kettlebellsving, 12 kg, 20 reps.
  • Hantelflyes, 5 kg, 12 reps.
  • Drag upp mot bröst med KB, 12 kg, 16 reps.
  • Sittande rodd med gummiband, 24 reps.
  • Armhävningar, 16 stycken
  • Lyft ovan huvud med KB, 8 kg, 12 reps.
  • Väderkvarnen med KB, 4 kg, 12 reps.
  • Dips/bakåtvända armhävningar mot bänk/soffa, 16 stycken
  • Bottom up press med KB, 4 kg, 12 reps.
  • Drag bakåt med gummiband, 12 reps

Write A Comment

""