Sockerfri glass | Fitness & Hälsa

Glass och sommar hör ju liksom ihop och om du vill smaska på god och svalkande glass utan att få i dig raffinerat socker tycker jag att du ska göra som jag gjorde härom kvällen; en ljuvligt god sockerfri glass.

Jag mixade frusen banan, frusen mango och jordnötssmör och fick en ljuvligt god banan- och mangoglass. Gott att äta från skål. Men annars är det smart att portionera ut den i små glassformar för att bjuda barnen på. Minan barn gillar i alla fall den här sortens glass och det tror jag inte att de är ensamma om att göra.

nyttig-bananglass-2

Sockerfri glass: Banan- och mangoglass

  • en banan – fryst i slantar
  • en rejäl näve mango – fryst i bitar
  • 1 msk jordnötssmör (utan socker)

Låt den frysta frukten ligga framme en stund innan du lägger samtliga ingredienser i en mixer och startar igång den. Mixa tills allt har blandats till en jämn massa. Servera direkt eller förvara i frysen. Toppa gärna glassen med bär, kokos eller kakaonibs.

nyttig-bananglass

Att ha fryst banan och jordnötssmör som bas och sedan smaksätta med annan frukt, bär eller kakao fungerar alltid och blir lika krämigt och gott varje gång. Mango är en av mina favoriter som smaksättare, men annars är det gott med hallon, blåbär eller kakao och vaniljpulver.

Har du förresten testat att göra glass på frysta ärtor? Otippat gott!

5 Comments

  1. Pingback: Smoothieglass med smak av blåbär och mango - Fitness & HälsaFitness & Hälsa

Write A Comment