För ett tag sedan fick jag hem boken Lofsans Mammaträning – en bok för gravida eller nyförlösta kvinnor som vill få hjälp att komma igång med träningen efter förlossningen. Boken fungerar också för de kvinnor som har haft ett långt träningsuppehåll och behöver börja från i princip noll igen. Det här är Lovisas andra bok och den kom ut i handeln för bara ett par veckor sedan.

Fastän det är över ett år sedan jag födde barn senast och känner att jag har kommit tillbaka till min kropp och min vanliga träning sedan ett tag tillbaka så hade jag ändå behållning av att läsa boken. Den ger många handfasta tips kring träning, kost och vardagsliv som mamma, som går att ta till sig även som icke nyförlöst.

Lofsans mammaträning

Att hitta tid till att läsa boken var dock svårare. Jag började läsa i den förra veckan, samtidigt som jag åt ett smaskigt mellanmål med kvarg, frukt och kaffe, men hann inte så långt den gången. Med barn och allt annat (till exempel träningen) som ska göras har jag ofta svårt att hitta tid till läsning. Men så igår fick jag en ordentlig stund över och medan Smilla sov i vagnen låg jag i soffan ute på vår altan och sträckläste hela boken. Så härligt!

Lofsans mammaträning 5

Lofsans mammaträning 4

Lofsans mammaträning 3

Boken är väldigt personlig och Lovisa skriver mycket om sina egna erfarenheter som tvåbarnsmamma och från sitt PT-yrke. Det ger förtroende även om jag visste sedan tidigare att hon är väldigt kunnig och duktig inom det här området. Hon delar upp träningsuppläggen i fyra block och totalt sett löper dessa fyra träningsprogram under 40 veckor – lika länge som kvinnan är gravid. För man ska räkna med att det tar lika lång tid för kroppen att återhämta sig och hitta tillbaka till sin tidigare kropp som det tar för kroppen att vara gravid.

Träningsupplägget och övningarna som det tipsas om för fjärde och sista perioden kan jag verkligen applicera för egen del. De övningarna är ganska avancerade sådana där hela kroppen får jobba i olika kombinationsövningar. Jag gillar också de råd hon ger när det kommer till synsättet på träningen, mammavardagen och kosten. För att man ska få ut något av träningen gäller det att man har fått sova någorlunda bra och har ätit näringsrikt och ordentligt. Här får mammor läsa om kloka och hållfasta råd. Bantningstips och kortsiktiga dieter hör inte hemma i denna bok.

Är du gravid nu eller precis har fått barn? Då kan jag verkligen rekommendera denna bok!

Write A Comment