SEO för bloggar

Det är snart tio år sedan jag hörde talas om SEO och sökmotoroptimering för första gången. Det var när jag som nyutexaminerad började jobba på den digitala byrån Web Guide Partner som jag blev introducerad in i detta fenomen. Jag lärde mig extremt mycket om det eftersom företaget hade, och fortfarande har, detta som sin specialkompetens. Och jag fick själv dagligen jobba med SEO-optimeringen för ett antal sajter. Fortfarande än idag fascineras jag väldigt mycket av SEO.

Varför jag fascineras av det så mycket är för att det inte går att bli klar med det, eller fullärd. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer så det gäller att hänga med och anpassa sina strategier därefter. Det är också fascinerande, och lite skrämmande, att det fortfarande finns väldigt många företag, och bland dem många som är stora, som inte jobbar med sin SEO alls. Vissa företag kan lägga hur mycket pengar som helst på marknadsföring i tidningar och TV, men de har en sajt som inte syns i sökresultaten för deras allra viktigaste sökord. Det är märkligt för mig…


SEO bloggar bok

I det här inlägget tänkte jag ge några tips på vad vi som bloggare bör tänka på när det kommer till SEO. Jag vet att jag dessvärre inte följer alla av dem slaviskt själv, men jag försöker i alla fall. Om du har fler SEO-tips för bloggar att lägga till efter att du har läst mina får du hemskt gärna kommentera med dem!

SEO för bloggar:

  • En äldre domän har ett högre SEO-värde än en yngre. Om du har bloggat länge på samma domän har du en fördel där. Ska du byta till annan portal ska du se till att få behålla din gamla domän och peka om den till den nya, förutsatt att flytten till portalen innebär att du måste ligga på en annan domän. Men helst ska du ligga kvar endast på din gamla domän.
  • Fundera kring vad som är din bloggs huvudämne/-n. Ta fram ett gäng nyckelord, kopplade till detta/dessa ämne-n, och jobba på att optimera bloggen för dessa ord. Jag som bloggar om träning och hälsa har ett gäng keywords som jag vill träffa högt på. Så när jag skriver ett blogginlägg om något av dessa ser jag till att optimera det inlägget på bästa sätt. (Mer om att sökmotoroptimera ett blogginlägg snart.)
  • För att knyta an till punkten innan är det också bra att du funderar kring bloggens titel och domännamn samt meta description. Ha med dina nyckelord där så att det blir tydligt för sökmotorerna vad din blogg handlar om.
  • Se till att din blogg inte är för tung att ladda upp. Sega sajter och bloggar tappar värde för Google direkt!
  • Content is king! En stor fördel som bloggar har jämfört med andra sajter är att de innehåller mycket text. Förhoppningsvis gör de det i alla fall. Visst finns det bloggar som mest innehåller bilder och korta beskrivande texter. Men de flesta bloggar består av mycket text och det gillas av Google. Se bara till att texten är relevant, både för dina läsare och för sökmotorerna.
  • Uppdatera ofta! Ju oftare en blogg uppdateras desto oftare kommer Google vara där och scanna av den, vilket är vad du vill. Sedan blir ju dina läsare också glada av att ofta få läsa något nytt hos dig.
  • Nätverka, kommentera hos andra, länka till andra relevanta bloggar och sajter samt sprid dina inlägg i sociala kanaler är några sätt att dels få besökare till sin blogg, men också att ge bloggen ett högre SEO-värde. Ju fler relevanta länkar din blogg har pekande till sig desto starkare är den i Google’s ögon.
  • Länka mycket internt. Om du till exempel skriver ett inlägg om jordgubbssmoothie är det värdefullt att du länkar till tidigare inlägg med andra smoothierecept.
  • SEO för ett blogginlägg – när du skriver ett inlägg finns det en del att tänka på för att SEO-värdet ska bli högt:
    • Ha ett eller ett fåtal nyckelord kopplade till inlägget. Se till att ha med detta/dessa nyckelord i rubriken, några gånger i brödtexten, i någon/några rubrik/-er och i inläggets meta description. Meta keywords verkar inte Google ta hänsyn till längre.
    • Använd gärna SEO Yoast, ett plug in för er som bloggar med WordPress. Jag använder det dagligen och tycker att det är grymt. Jag ser direkt om optimeringen för ett inlägg är bra eller dåligt.
    • Se till att de bilder du har med i inlägget är namngivna med det relevanta nyckelordet. Och skala ner dem så att de inte tar upp för mycket utrymme. Om de är för stora kommer din blogg att bli långsammare, vilket alltså inte gillas av Google.
    • Använd kategorier och taggar på rätt sätt. Kategorin är det övergripande ämnet för inlägget och taggar brukar oftast vara flera för ett inlägg (ca 2-5 stycken) och beskriver mer i detalj vad inlägget handlar om. Läs den här artikeln om du är intresserad av att veta mer.

De senaste åren har jag jobbat mer med försäljning än med marknadsföring och SEO. Visserligen har jag hela tiden jobbat med min blogg. Men sedan mina fem år på WGP har jag inte jobbat med SEO lika mycket som jag gjorde då. Under min år som försäljningschef på två olika företag har jag gjort mycket annat kul och intressant istället, men nu ska jag tillbaka till SEO’n igen då jag snart kommer börja som projektledare för SEO och sociala medier på ett spännande företag.

SEO bloggar

Jag skulle kunna skriva mycket mer om detta ämne, men får istället återkomma i fler inlägg framöver. Fram tills dess kan jag tipsa om boken Guldläge på nätet, som nyligen kom ut i en ny upplaga och är skriven av Magnus Bråth och Michael Wahlgren. Väldigt lätt att ta till sig och kommer med många handfasta tips! Sökpodden är också bra och intressant tycker jag. Där pratar några av killarna och tjejerna från Pineberry om SEO på ett lite nördigt sätt.

Hoppas att det här var läsvärt för er som bloggar själva?!! Och som sagt, kom gärna med era egna tips i ämnet!

26 Kommentarer
  1. Återigen grattis till nya jobbet! Jag håller med om att yoast är ett bra plugin, jag kör ju också det. Ett bra konkret tips att hjälpa sig själv och när man vill hjälpa andra är att själva länkande ordet är ”jordgubbssmoothie” om man länkar till sitt eget receptinlägg med jordgubbssmoothie, istället för att använda ”här”!

    Tack för fin info, roligt när bloggare delar med sig tycker jag!

  2. Även om jag har min blogg som en liten del av mitt företag så har jag mer kört ”blogga från hjärtat” än någonsin följt (eller försökt att lära mig) några regler. Allt beror ju på vad man har för mål med sitt bloggande. Har man redan många stressfaktorer i livet så kanske bloggen ska bara vara fri från måsten och regler. Men det beror ju också på om man har bloggen som en inkomstkälla som man är beroende av eller inte. Det är alltid dumt att jobba ineffektivt liksom.
    Jag hade tidigare ingen aning om detta med att värdet har att göra med hur länge man haft portalen. Jag har bytt portal ett antal gånger och det var ett företag som påpekade det en gång: ”Stämmer det att du bloggat sedan 2014?”. Detta gav mig en betydligt sämre ersättning och jag tackade nej (har ju bloggat sedan 2008). Men nu vet jag det iallafall 🙂

    Till Sofias kommentar ovan: Jag är en typisk ”klicka här”-länkare till mina egna gamla inlägg 😉

    1. Du tänker sunt och självklart är det upp till var och en om man vill driva bloggen som en verksamhet eller inte. Men OM man vill att den ska träffa bra i sökmotorerna så hjälper det att jobba med sin SEO.
      Fortsätt gör det du gör på det sätt som du vill! 😉

  3. Tack för tipsen. det här med keywords. Bryr sig inte googöe om det längre, alltså de här orden som man kan fylla i att en inlägg handlar om? Den funktionen finns nämligen inte på min portal men då kanske jag inte behöver stressa över det mer.

  4. Men åh vad vi ÄLSKAR handfasta tips som dessa. SEO känns helt plötsligt inte som ett grekiskt korsord! Plugin:et är installerat på WP och vi är galet sugna på att kicka igång optimeringen. Tack och heja dig!!

  5. Hälsa och fitness är intressant om det blir på riktigt. Jag skriver om viktväktarna och viktresa med mål att gå ner i vikt. Förändringen till nya vanor att förändra livsstil är omständig men med inspiration från sociala medier som instagram och facebook går det lättare när man skapar digitala vänner…

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.