Träning med kortlek / kortleksträning - ett smart pass med barn

Jag har gjort det en gång tidigare och tipsade om det senast här. För träning med kortlek är bland det smartaste att ta till när fantasin till träningspass inte är den bästa och du behöver träna ditt pass hemma. I förmiddags plockade jag och Wilmer fram hans Bamse-kortlek och så tränade vi ett pass tillsammans. Gissa om vi var svettiga när vi var klara?!! För min duktiga 4-åring orkade faktiskt köra alla övningarna tillsammans med mig.

Traning med kortlek

Hur tränar man då med en kortlek? Jo, jag ska berätta. Börja med att välja ut fyra övningar. Varje övning ska representera en av färgerna i kortleken. Jag valde idag två med fokus på kondition och två med fokus på styrka. Men det där gör man ju som man vill med. Övningarna ska vara sådana som du orkar att göra åtminstone 14 stycken av i en följd utan att tappa tekniken, samtidigt som de ska vara ansträngande nog att bara göra ett fåtal av i en följd. Denna gång valde jag upphopp, armhävningar, power lunges och knäböj.

Ta sedan fram en kortlek, blanda väl och börja dra kort. Det kort du drar avgör vilken övning du ska göra och hur många repetitioner av den. Utför, dra nästa kort och fortsätt så tills du är klar med alla 52 korten i kortleken. Självklart kan du ta en liten paus vid några tillfällen, men försök att ösa på efter bästa förmåga. ♠ ♣ ♥ ♦

Traning med kortlek

Traning med kortlek
Wilmer kör en egen övning efter att vi är klara med träningspasset

Det roliga med att träna med kortlek är överraskningseffekten, att man aldrig vet innan vilken övning som ska komma. Det kan vara lite jobbigt ibland när det kommer 13 armhävningar efter att man just har gjort 14. Men det är bara att köra!

Detta var första gången jag gjorde träning med kortlek tillsammans med Wilmer och jag är säker på att vi kommer göra det igen snart. Han tyckte det var lika kul som jag och var noga med att vi körde samtidigt samt räknade rätt.

Traning med kortlek
När vi var klara var vi tvungna att ta en dusch innan vi gav oss ut i snön för pulkaåkning i det fina vintervädret. Vårt träningspass var en härlig uppladdning för det.

7 Comments

  1. Pingback: Det bästa i veckan från vecka 10 2017

  2. Pingback: Träning med barn på semestern - tips på kortleksgympa

  3. Pingback: Det bästa i veckan från vecka 45 2017

Write A Comment