Gymträning och rehab för ryggen | Fitness & Hälsa

Igår fick jag till en bra kombo av träning. Direkt efter jobbet körde jag först ett pass på gymmet, ett pass som blev effektivt och fokuserat eftersom jag bara hade en halvtimme på mig innan det var dags att hämta barnen från sin första dag på förskolan efter sommarlovet. Ju mer tidspress jag har desto mer effektiv blir jag i min träning så på den halvtimmen hann jag med nio övningar á tre set för överkroppen.

ovningar-stel-landrygg-2

Efter en snabb promenad och förskolehämtning kom vi hem alla tre och spenderade då en stund i trädgården. Jag plockade fram balansbollen, som låg inne i friggeboden, och till en början blev det lite konkurrens om den. Vilket barn gillar inte att leka med en jätteboll liksom?!!

Mitt syfte med att ta fram den stora bollen var för att träna rehab för ryggen – övningar för min stela ländrygg – och efter en stund fick jag ha bollen för mig själv så att jag kunde göra det.

ovningar-stel-landrygg-6

ovningar-stel-landrygg-7

Jag har slarvat en del med att träna bål och ländrygg på sistone, men tänker nu att jag ska bli bättre på det. Är ganska säker på att det är min stela ländrygg som ibland gör att jag får en strålande smärta i skinkan och med tanke på det är det så värt att göra rehabövningar regelbundet för att förebygga.

Bara att fokusera på att koppla på bålstödet är viktigt och jag tycker att jag har blivit bra på att komma ihåg att göra det i min vardag. Men det går alltid att bli bättre!

ovningar-stel-landrygg-5
En av övningarna jag gjorde igår var yogaövningen plogen, vilken tydligen ska hjälpa för att mjuka upp ländryggen.

ovningar-stel-landrygg-3

ovningar-stel-landrygg-4

Den stora balansbollen använde jag bland annat för att göra omvända ryggresningar, en övning som tar bra i baksida lår och ländrygg. Lägg dig på magen på en stor boll, ta lätt stöd med händerna i marken/på golvet och lyft sedan båda benen så högt upp du kan samtidigt som du håller dem raka.

Jag har tidigare skrivit mer utförligt om vilka övningar som är bra att göra för att slippa stelhet i ländryggen. Här hittar ni övningarna jag brukar göra för att motverka stel ländrygg.

2 Comments

  1. Alltid bra med core/bålstyrka! :-)
    Nu vet jag inte om du kollat upp det mer specifikt, men har faktiskt hört att stela höftböjare (framsida) kan orsaka problem med typ ischiasnerven på baksidan.

    Kram M

Write A Comment