En vegetarisk rätt som jag verkligen älskar är falafel. Kikärtor tillsammans med spiskummin, persilja och vitlök är verkligen en helt ljuvlig smakkombination. För någon vecka sedan lagade jag falafel med två olika sorters yoghurtsåser och det blev hur gott som helst. Jag insåg där och då att jag måste göra falafel oftare.

falafel-2

falafel-avokado

För att låta falafeln komma till sin rätt är mitt tips att äta den tillsammans med en smakrik yoghurtsås. Jag gjorde en sås med morot och vitlök – en slags morotstzatziki – och en med smak av basilika, citron och vitlök.

Morotstzatziki

  • 1-2 dl turkisk  yoghurt
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2-3 morötter
  • salt & peppar

Skala morötter och vitlök. Riv ner dem i yoghurten. Smaksätt med salt och peppar.

Citron- och basilikayoghurt

  • 1-2 dl matyoghurt
  • ett gäng färska basilikablad
  • skalet från en citron
  • en uns honung
  • salt & peppar

Hacka basilikabladen smått. Rör ihop dem tillsammans med yoghurt, rivet citronskal, honung samt salt och peppar.

falafel-4

Grönt äpple i små bitar och avokado passade väldigt bra att äta till falafeln och yoghurtsåserna.

falafel-3

Smilla gillar falafel, men Wilmer är inte lika förtjust i det så jag stekte även ett gäng korvar till denna måltid. Dessa grillkorvar kommer från Lithells och innehåller morot. Det passade bra att toppa dem med morotstzatzikin och äppeltärningarna.

falafel-5

Jag njöt av min tallrik med falafel och goda tillbehör. När jag lagar falafel gör jag det oftast själv. Här hittar du recept på en variant av falafel jag brukar göra. Och här är en annan variant som passar bra att äta tillsammans med blomkålsris. Denna gång gjorde jag det enkelt för mig genom att göra mina falaflar med Risentas Vegorätt kikärtsbollar. Det enda jag behövde göra då var att tillsätta hett vatten och sedan rulla bollarna.

Write A Comment