God nyttig julmat - tips på hälsosam julmat från julbordet

Första gången jag äter julbord i december är alltid den allra godaste gången. Då var det mer än elva månader sedan sist och jag njuter av att ta för mig av ägghalvorna med rom, den gravade laxen, köttbullarna och knäcken från dessertbordet. Men lika gott som jag tycker att det är första gången lika trött har jag hunnit bli på julmaten vid årets andra julbord.

I fredags åt jag och kollegorna på jobbet julbordet på Grands Veranda. Julmaten där var av bästa sort och eftersom det var årets första julbord för mig tyckte jag att det var hur gott som helst. Här vill jag tipsa om god och nyttig julmat för er som vill hitta till det sunda julbordet.

god-nyttig-julmat-2

God nyttig julmat

Enligt mig är det förrätterna på julbordet som är de godaste och där hittar man också många nyttigheter. Jag fyller gärna min tallrik med ägg, sill, lax av olika sorter. Det är gott att bryta av detta med kokt potatis och gärna en klick gräddfil med gräslök eller hackad rödlök.

De feta fiskarna lax och sill bidrar med massor av bra fetter som omega 3. En bristvara bland förrätterna kan vara grönsaker så passa på att ta mycket av de som finns. Själv brukar jag ofta göra en sallad på rödkål eller en sallad med grönkål, äpple och apelsin att servera till julmaten.

god-nyttig-julmat-3

Min favorit bland varmrätterna är köttbullar och i övrigt tycker jag att det är gott med ugnsrostade rotfrukter och gärna en fräsch tomatsallad. Jag tar alltid för mig av ett grovt knäckebröd som jag äter med smör och en lagrad ost.

För er som gillar julskinkan är den ett magert alternativ och tillsammans med en stark senap gör den sig bra. Julbordet som vi var på i fredags hade en mängd olika sorters kallskuret kött, som passade bra ihop med rödkålssalladen.

god-nyttig-julmat-4

Bland julbordets efterrätter finns inte så många nyttigheter, men för egen del har jag inte heller inte fokus på att efterrätten ska vara nyttig. Godisgris som jag är gillar jag mest knäck, Rocky Road och chokladpraliner. Men om du vill få tips på en nyttig efterrätt kan jag rekommendera en sorts proteinrik ris a’la malta gjord på keso, vispad grädde och apelsin. Om det finns plats i magen efter förrätten och varmrätten sitter en sådan dessert fint.

Förutom det julbord jag åt i fredags kommer jag bara äta julmat också på julafton. Det är fullkomligt lagom för mig och jag ser fram emot att själv få påverka vad vi kommer ha på det julbordet. Det blir nog en liknande variant som förra året. Då gjorde min syster två olika sorters grönkålssallader, som båda var ljuvliga!

2 Comments

Write A Comment