Nu när jag har ett skadat knä är jag begränsad i min träning. Förutom att jag rent konkret saknar att kunna springa så är det just nu svårt för mig att få till träning som ger mig hög puls och svettdroppar i pannan. Jag har tänkt testa att cykla för det tror jag kan fungera. Utöver det håller jag mig till stor del till styrketräning i ett snabbt tempo för kör man det kommer pulsen upp till visst del och svettdropparna infinner sig.

Denna måndag morgon tränade jag ett sådant styrkepass hemma. Det blev hemmaträning 30 minuter där jag höll aktivitet hela tiden. Redskapen som behövs för att kunna träna just detta pass är en lättare kettlebell och en tyngre kettlebell samt ett gummiband och en matta. Testa gärna detta effektiva styrkepass, hemma eller på gymmet!

Hemmaträning 30 minuter

Hemmaträning 30 minuter

Varv 1 – håll aktivitet i 10 minuter:

  • Väderkvarnen med en lätt kettlebell, 10 reps per sida
  • Dips mot bänk/stol, 10 reps
  • Situps, 10 reps

Hemmaträning 30 minuter

Hemmaträning 30 minuter

Varv 2 – håll aktivitet i 10 minuter:

  • Drag upp mot haka med en tyngre kettlebell, 12 reps
  • Drag ovan huvud med gummiband, 12 reps
  • Flyes med gummiband, 12 reps

Hemmaträning 30 minuter

Hemmaträning 30 minuter

Varv 3 – håll aktivitet i 10 minuter:

  • Armhävningar, 10 reps
  • Rygglyft, 10 reps
  • Plankan med benlyft, 10 reps

Hemmaträning 30 minuter

Det viktiga när man kör denna typ av träningspass är att hålla aktivitet hela tiden. Försök att byta till nästa övning så snabbt som möjligt och gör så många varv du hinner på tio minuter. Om du är helt slut efter ett varv ser du till att vila i en till tre minuter tills du startar igång nästa varv.

Jobbigast för mig var armhävningarna och när jag var inne på varv sju och därmed hade gjort 70 stycken var jag inte så kaxig längre. Men kul var det och jag uppnådde det resultat jag ville, dvs lite högre puls och en rejäl trötthet i musklerna.

6 Comments

  1. Pingback: Det bästa i veckan från vecka 8 2017

  2. Pingback: Träningsinspiration och träningsinformation - Tips för en härlig träningshöst

Write A Comment