Jag ska bestiga Kebnekaise - så här ser upplägget ut

Det pirrar till i mig när jag tänker på det, att jag ska bestiga Kebnekaise. Jag ska göra det tillsammans med alla kollegor på jobbet och det ska bli så grymt härligt och kul. Härom kvällen var jag på en föreläsning om att bestiga Kebnekaise och då blev det plötsligt så mycket mer verkligt för mig. Det är fortfarande nästan fyra månader kvar, men jag ser fram emot det galet mycket.

Kebnekaise

Att bestiga Kebnekaise – så här kommer upplägget se ut:

På fredagen kommer vi till Nikkaluokta. Därifrån ska vi vandra de 19 kilometerna till fjällstationen intill Sveriges högsta berg Kebnekaise.

Dagen efter börjar vår vandring uppför berget. Det går att välja mellan västra (9 km) och östra (7 km) leden. Den västra leden är alltså längre, men också mindre brant. Den tar längre tid och man är tvungen att gå i lite omvägar för att till slut nå toppen. Jag kommer välja östra leden, som innefattar svårare terräng och klättring och är därmed bitvis en brantare led. Tar man den leden kan man räkna med att komma snabbare upp till toppen.

Uppe på toppen ska vi njuta av att vara högst upp på Sveriges Tak innan vi beger oss ner igen.

När alla har tagit sig ned för berget kommer vi åka helikopter tillbaka till Nikkaloukta, en färd som tar ca 6 minuter istället för att gå i flera timmar.

kebnekaise

För att kunna anpassa kläderna efter vädret kommer vi behöva ha med oss ett gäng olika kläder. Trots att det är i mitten av juni som vi ska göra denna vandring så finns det risk för snöoväder och det kan växla mycket mellan att vara kallt och varmt. Jag hoppas innerligt att det är klart uppehållsväder den dagen som vi ska upp och ner för berget. Vore så härligt att få komma dit upp, ha bra sikt och kunna ta fina bilder!

Vandringskängor att vandra uppför Kebnekaise med Vandringskängor att vandra uppför Kebnekaise med

I helgen köpte jag ett par vandringskängor. Jag har fått tipset om att gå i dem i minst 10 mil innan Kebnekaise-äventyret, just eftersom fötterna behöver vänja sig vid skorna. Så fort mitt knä är bättre ska jag alltså ut och vandra med dem.

Bilderna på Kebnekaise här är hämtade från FlickrPhotowall.se och Mpnewyork.

17 Comments

  1. WOOOW!!
    Så häftigt! Vilken upplevelse det måste vara. Jag önskar jag kunde göra något sådant, men det får förbli drömmar för mig. Men jag önskar dig all lycka till. Du kommer bära det med dig resten av livet.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

  2. Så himla roligt. Jag gick förbi Kebnekaise i september, och sov på fjällstationen en natt. Jag kände mig otroligt sugen på att ta mig upp på toppen, men tyvärr hann jag inte med det eftersom jag hade ett tåg att passa ett par dagar senare. :)
    Stort lycka till!

  3. Ah, så roligt och spännande! Jag ser fram emot att se fina bilder och följa dig på din resa, även dina förberedelser när ditt knä blivit bättre!

  4. Hej! Vad roligt att du ska bestiga Kebnekaise! Jag och en vän ska också göra det i år. Förmodligen i juli. Är nyfiken på hur du lägger upp träningen inför äventyret?
    /Malin

    • Kul att ni ska!
      Jag kommer träna på som vanligt med en mix av kondition och styrka, men ska försöka satsa lite mer på längre vandringar för att vänja benen lite. Har du själv satt upp en specifik träningsplan?

      • Okej. Har du lagt upp ett speciellt träningsprogram inför äventyret?
        Nej jag har inte satt upp ett specifikt träningsprogram. Försöker hitta inspiration och läsa hur andra har lagt upp det för att bäst klara av det. Älskar att vara ute och jogga så konditionen är det inget fel på. Däremot styrketräning är jag helt ovan med.

        • Du kommer långt om du har bra kondition och flås! Det är ju bra också att vara uthållig och orka hålla på länge så längre rundor i långsammare tempo är bra.

  5. Pingback: Träning inför Kebnekaise - träningstips på hur du tränar inför bergsvandring

Write A Comment