Masken - en bra coreövning - även kallad Inch Worm

Det finns en coreövning som jag gillar att göra och det är masken, eller inch worm som den kallas på Crossfit-språk. Jag gillar denna träningsövning just för att den tar bra i coremusklerna, men också för att den även involverar fler muskelgrupper. Den är dessutom väldigt enkel att göra vart man än befinner sig. Det enda som krävs är ett stycke golvyta och sedan är det bara att köra!

Det går att göra denna övning på lite olika sätt. Här visar jag hur jag gör den på mitt sätt.

Masken träningsövning

Masken / inch worm – en coreövning

Börja med att stå i en avslappnad position. Aktivera coremusklerna och rulla dig nedåt med överkroppen.

Masken träningsövning

Bibehåll en lätt böjning i knäna, men försök hålla benen så raka som möjligt medan överkroppen drar sig nedåt. När händerna är i marken börjar du vandra framåt med armarna.

Masken träningsövning

Se till att hålla stark core hela vägen och vill du stanna här som yttersta nedre läge kan du göra det. Men jag gillar att gå nästan hela vägen ner till golvet.

Masken träningsövning

Med fortsatt stark core stannar du till innan du når golvet och börjar sedan vandra tillbaka med armarna in mot benen igen.

Masken träningsövning

Håll samma teknik som vid vandringen nedåt och håll ett så långsamt tempo du behöver för att inte tumma på utförandet.

Masken träningsövning

Vips så är du tillbaka där du började och kan börja om igen.

Förslag: Gör denna övning i tio repetitioner, vila och gör samma antal reps igen. Alternativt ställ timern på en minut och gör så många inch worms du hinner på den minuten.

Alternativ: När du är i nedre läget vandra tillbaka med benen in mot armarna istället för tvärtom. Då blir det att du tar dig framåt i takt med att du gör fler repetitioner.

Masken träningsövning

Masken träningsövning När jag fotade dessa bilder var barnen hemma och som vanligt blev också de inspirerade till träning. Wilmer gav sig på att göra masken och efter det körde de lite yoga. ♥

Denna torsdag morgon kommer jag inleda med ett cirkelträningspass med mina kollegor. Det är jag som håller i passet och en av övningarna kommer vara denna inch worm. Få se vad de kommer tycka om den!

Write A Comment