Rörlighetsövning hela kroppen - tips på en bra rörlighetsövning

De senaste åren har jag insett hur viktigt det är med rörlighetsövningar för mig. Från att inte ha gillat att yoga alls (läs om min yogaresa här) till att börja med att yoga mer regelbundet väver jag nu in rörlighet i så gott som all träning jag gör. Jag inleder ofta mina styrke- och konditionspass med att låta kroppen vakna till genom rörlighetsövningar.

I helgen fotade jag och barnen några träningsövningar och bland annat en rörlighetsövning som jag gillar skarpt. Starta eller avsluta också du dina träningspass med denna övning!
Rörlighetsövning hemmaträning

En rörlighetsövning för hela kroppen

Börja i stående position. Sänk överkroppen nedåt medan du hållet benen raka. Vandra framåt med armarna likt du gör när du ska göra masken.

Rörlighetsövning hemmaträning

Stanna till i en planka.

Rörlighetsövning hemmaträning

Kliv fram med ena benet så att foten kommer i höjd med fötterna.

Rörlighetsövning hemmaträning

Låt motsatt hand till foten vara kvar i golvet medan du lyfter den andra armen uppåt och åt sidan så långt du kan. Jobba med armen upp och ner några gånger.

Rörlighetsövning hemmaträningGå tillbaka i plankan och kliv fram med det andra benet.
Rörlighetsövning hemmaträning Jobba i samma rörelse med den andra armen på den motsatta sidan. Gå tillbaka till plankan och upprepa gärna det hela en gång till.

Denna rörlighetsövning involverar hela kroppen, men är specifikt bra för bålstyrka och rörligheten i bröstryggen. Om du gör den vid upprepande tillfällen under en period kommer du märka att du orkar gå ner djupare och röra överkroppen i en större rörelsebana.

Här hittar du till några fler rörlighetsövningar:

Write A Comment