Träning inför Kebnekaise - träningstips på hur du tränar inför bergsvandring

Som jag har nämnt tidigare så kommer jag och mina kollegor bestiga Kebnekaise i juni. Detta äventyr är något jag ser så mycket fram emot och det är vi många på jobbet som gör. För att vi ska komma förberedda och rustade inför bergsbestigningen har jag planerat upp några tillfällen under våren när jag kommer hålla i träningspass utomhus för de kollegor som vill.

Igår kväll efter jobbet körde jag ett sådant träningspass för första gången. Vi var sju stycken på jobbet som sprang iväg från kontoret och till Observatorielunden. Där höll vi till i en dryg halvtimme och hann med träning i backe, löpning och en del olika styrke- och pulsövningar för ben och rumpa. Så härligt och kul!

Träning inför Kebnekaise i Observatorielunden Träning inför Kebnekaise i Observatorielunden

Ett träningspass inför Kebnekaise

Det var en solig och fin kväll. Vi började med att ta oss uppför hela kullen. Vi var visserligen lite uppvärmda från joggingturen dit, men det sög ändå rejält i benen att ta sig upp.

Träning inför Kebnekaise i Observatorielunden

Vi joggade vidare bort till en brant backe i andra änden av kullen. Där körde vi backintervaller i fem minuter. Hur snabbt vi sprang var individuellt, men alla gick in för att springa snabbare upp och långsammare ner.

Träning inför Kebnekaise i Observatorielunden

Sedan körde vi ett gäng olika övningar i tabataintervaller. Vi tränade knäböj, upphopp, utfall och mountain climbers. Övningar som kräldjuret och snabba springsteg utförde vi i trappa.

Träning inför Kebnekaise i Observatorielunden

Avslutningsvis joggade vi ner för kullen igen och tränade Idioten på en gräsmatta innan vi joggade tillbaka till kontoret igen. Jag tror stenhårt på att denna typ av träning tillsammans med långa vandringar kommer rusta oss bra inför bestigningen av Kebnekaise!

Write A Comment