Husvagnssemester med barn - mina bästa tips | Fitness & Hälsa

När vi köpte vår husvagn i höstas visste vi inte om vi är några husvagnsmänniskor eller inte, men vi var beredda att testa. Nu efter att vi har gjort en kortare helgtur med husvagnen i våras och en längre husvagnssemester på två veckor nu i sommar så vet vi lite mer om vad vi egentligen tycker om det här med att semestra med husvagn.

Vi vet att vi aldrig kommer bli den här klassiska husvagnsfamiljen som åker till en camping och stannar där hela sommaren, som sitter i sina utemöbler utanför förtältet och ser husvagnen mer som en sommarstuga än som ett transportmedel. Det är helt enkelt inte vi. Däremot tycker vi att husvagnen är optimal att ha med bakom bilen just eftersom den ger en möjlighet till att kunna vara vara väldigt spontan under semester. Under vår resa i sommar har vi kunnat styra kosan efter vädret och anpassat vår färdväg därefter. Vi har inte behövt boka något i förväg utan har kunnat ringa samma dag och fått plats på en camping där väderutsikterna har varit fina. Just nu i livet passar det oss perfekt!

Här kommer en skildring av vår sommarsemester med husvagnen där vi åkte via Vimmerby till norra Tyskland och tillbaka via Bohuslän innan vi åkte hem. Förhoppningsvis ger detta er som vill ha koll på hur det är att vara på husvagnssemester med barn några tips på vägen.

Husvagnssemester med barn – vår resa i somras:

När vi är ute med husvagnen vill vi ha det så bekvämt som möjligt. I vår husvagn har vi därför alla bekvämligheter man kan tänka sig. Vi har toalett, dusch, kök, fyra sängar i ena änden och soffgrupp i den andra, TV och bra med förvaringsutrymmen. Det är på begränsad yta såklart så med tanke på att vi är fyra i familjen gäller det att ha en strategi för hur och när man gör olika saker. Efter ett par dagar on the road fick vi in den rutinen och sedan dess har det fungerat bra.

Husvagnssemester med barn

Campingen i Vimmerby var bra, men inte vår favorit. Den var ganska opersonlig och det stod ganska tätt med husbilar och husvagnar. Jag var trots det glad för att kunna träna utanför husvagnen på morgonen, men kände samtidigt att det är viktigt för mig att få bo nära naturen när vi bor i husvagn.

På väg till Tyskland fricampade vi en natt. Det här med fricamping är helt grymt och gör man det går det ju att komma hur nära naturen som helt. Här har jag skrivit mer om fricamping.

Just den här natten fricampade vi vid ett slott i Skåne. Super mysigt!

Husvagnssemester med barn

När vi åkte in i Tyskland var jag lycklig ända in i själen. Sedan jag bodde och jobbade där som au pair efter gymnasiet har detta land legat mig extra varmt om hjärtat. Vi åkte till just den plats norra Tyskland där jag bodde under mitt år där; Plön som ligger mellan Kiel och Lübeck.

I Tyskland var det hur enkelt som helst att hitta en campingplats. Där verkar det finnas hur många som helst att välja bland.

Vi bodde på en mysig camping med närhet till natur och vatten. Vår husvagn fick stå på ”Kaninvägen”, passande eftersom det fanns väldigt många vildkaniner där. Vår tanke från början var att stanna två-tre dygn, men vi trivdes så bra så det blev sex dygn istället.

Husvagnssemester med barn Husvagnssemester med barn

Vi hade nära ner till stranden och barnen stortrivdes såklart här.

Husvagnssemester med barn

Vår husvagn fick stå under ett stort träd och Wilmer var ofta engagerad i att duka till de olika måltiderna. Vi har inget förtält (känns inte som vår grej), men vi har ett litet tak som vi sätter upp när vi stannar med husvagnen någonstans. Den är ett praktiskt regnskydd för utemöblerna, skorna och allt det andra vi har utanför husvagnen.

Som barnfamilj blir det ju en del tvätt så när vi bodde på campingen i Tyskland passade vi på att köra en maskin och hängde sedan tvätten på tvättlinor utanför vagnen.

Vi har med oss en grill i husvagnen och den gick varm en del kvällar.

Husvagnssemester med barn

Cyklarna har vi också med på husvagnen och just det här att det går att ha med så pass mycket när man semestrar med husvagn är så härligt. När vi var i Tyskland passade vi på att ge oss ut på cykelturer. Wilmer tyckte det var kul att få cykla, Smilla gillade att hänga med bak på mig och vi alla uppskattade att få se oss omkring i omgivningarna.

Att vi bodde granne med stranden där i Tyskland var hur värdefullt som helst. Vi fick verkligen en jätte härlig vecka där!

En dag hälsade vi också på min före detta aupair-familj. Det var 19 år sedan jag var au aupair där och ändå kändes det som igår att komma dit.

Husvagnssemester med barn

Vi hade tur med vädret under vår husvagnssemester, men några dagar med regn hade vi och det måste man ju räkna med. Att vi har TV, spel och annat pyssel i husvagnen är en förutsättning för att det ska fungera med barnen sådana dagar. Barnen älskar att krypa upp i sängarna för att kolla på Madicken eller att sitta med papper och kritor när regnet smattrar utanför.

Husvagnssemester med barn Husvagnssemester med barn

Vi spelade mycket spel under denna husvagnssemester. Yatzy och Memory gick varma utanför eller inne i vagnen.

Barnen och jag plockade blommor så gott som dagligen och gjorde det fint på bordet. För det går att ha det hemtrevligt och mysigt även i ett rullande hem!

Vi fick många fina kvällar under vår husvagnssemester. Eftersom man har så nära naturen när man bor som man gör i en husvagn så är det lätt att ta sig ut och njuta när helst man vill.

Att semestra med barn kan vara påfrestande mellan varven så här kommer ett gäng konkreta tips som fungerade för oss för att humöret skulle vara på topp så mycket som möjligt:

• Både jag och mannen såg till att ta stunder för oss själva mellan varven. Jag njöt av att kunna ta en springtur på egen hand eller träna ett pass utomhus på morgonen. Eller så tog jag en egen kvällspromenad medan de andra softade i husvagnen ibland.
  • Vi kan både diska och duscha i husvagnen, men gör det sällan. Just att ta en dusch eller gå och diska på egen hand en bit bort kan vara ganska så skönt.
  • När det var dags för matlagning upplevde vi det att det var svårt att vara mer än en person samtidigt i köket så vi valde att dela upp matlagningen och se till att resten av familjen gjorde något annat under tiden. Just att slippa trängsel i köket minskade mycket på eventuell frustration!
  • När det kom till vad vi gjorde på dagarna och vilka typer av campingplatser vi valde så lät vi barnens intressen och önskemål styra till mångt och mycket. För det är ju så; är de nöjda så är vi också det.

Husvagnssemester med barn

Efter en vecka i Tyskland åkte vi tillbaka till Sverige. Något vi märkte under denna semester var det faktum att det tar ganska lång tid att åka med husvagn. Att hela tiden ligga i max 80 km/timme och ha barn med sig som behöver kissa eller ta andra pauser ganska ofta gör att det går långsammare än man är van vid. Vår plan A att åka till Bodensee i södra Tyskland fick vi därför ge upp. Vi tyckte inte att det var värt att sitta i bilen så pass länge utan sparar den husvagnsresan tills när barnen är lite äldre.

Husvagnssemester med barn Husvagnssemester med barn

Vi fricampade en natt vid en kyrkoruin i Småland. Återigen mysigt att bo nära naturen!

Husvagnssemester med barn

Vi hade utsikt över denna äng och egentligen skulle vi åka hem dagen efter. Men så såg vi att vädret på Bohuslän skulle bli fint de kommande dagarna så vi valde att åka till Lysekil istället.

Vi fick ringa runt till några olika campingplatser i Strömstad och Lysekil innan vi hittade denna med havsutsikt. Det var en lite sunkig campingplats, men den var charmig och hade ett underbart läge och det var mycket värt.

Våra sista tre dygn av husvagnssemestern spenderade vi vid denna strand. Jag var ute och sprang på morgnarna och vi njöt av närheten till havet.

Husvagnssemester med barn Husvagnssemester med barn Husvagnssemester med barn Husvagnssemester med barn

På dagarna utforskade vi Lysekil och Smögen och kvällarna vid husvagnen var magiskt fina.

Husvagnssemester med barn

Vi fick ett fint avslut på vår husvagnssemester och vi var glada över att vi kunde vara så spontana och bestämma oss för Bohuslän i sista stund. Livet och semestern blir vad man gör den till och vi fick en massa härlig tid tillsammans. Visst, husvagnslivet med barn kan stundtals vara utmanande, men om man har en plan för hur man lägger upp de olika momenten så fungerar det bra. Vi kommer helt klart behålla vår husvagn ett bra tag till och till helgen drar vi iväg på en tur igen!