Stresshantering - om hur mental närvaro kan hjälpa till vid stress

Som ni säkert har märkt vid det här laget så brinner jag mycket för det här med mental hälsa, stress och att hitta till en balans i livet där hela jaget mår bra. Jag har läst på en del om stress på sistone och här vill jag fortsatt dela med mig om lite av det jag har lärt mig kring detta ämne.

När det kommer till stress är problemet sällan just stressen i sig, utan bristen på återhämtning. Vi kan i regel hantera ganska höga mängder av stress, men det kräver att vi också kan gå ner i varv tillräckligt mycket så att kroppen och sinnet får vila och återhämta sig.

Utmaningen är att hitta sätt att hantera vår vardag och tillvaro så att vi inte drar igång kroppens stressreaktioner med våra tankar. Här kommer medveten närvaro in som en effektiv metod. Genom att landa här och nu kan vi vila och undvika att trigga igång kroppens stressystem.

Blommor i en vas

Blommor i en vas

PAID

I dagens samhälle och det snabba informationsflödet vi lever i kan det vara svårt att hitta stunder för vila och avkoppling där vi kan vara helt i nuet. Förkortningen PAID används för att beskriva en arbetssituation som många känner igen sig i.

 

Press

Många upplever att pressen på vad vi ska prestera ständigt ökar. Det är nedskärningar och ”slimmade organisationer”. Många stressforskare talar även om ”anorektiska organisationer” för att spegla hur nerskalade vissa organisationer är.

Alltid

I vårt uppkopplade samhälle är vi alltid tillgängliga. Vi har ständig tillgång till arbetet var som helst och när som helst.

Informationsöverflöd

Vi som lever nu omges ständigt av oerhört mycket information. Många av våra arbetsuppgifter handlar dessutom ofta just om att orientera oss i mängder av information, sammanfatta den och fatta viktiga beslut eller avgöranden. Det är helt enkelt väldigt mycket information att ta ställning till, både arbetsmässigt och privat.

Distraktioner

Information och intryck omger oss ständigt. Vi läser på internet samtidigt som vi skummar en rapport, får sms från en vän, e-posten plingar till och ett par kollegor pratar om något intressant en bit bort. Det finns mycket som kan distrahera oss. Att ha ett samlat grepp över stora mängder information är mentalt krävande och om vi blir distraherade är det ännu svårare.

När vi blir distraherade eller försöker göra flera saker samtidigt (multitasking) blir vi ineffektiva. Multitasking leder till att vi:

  • Presterar med sämre kvalitet
  • Blir långsammare
  • Tappar fokus
  • Blir mer stressade
  • Blir mindre kreativa
  • Blir lättare irriterade
  • Tänker sämre

En viktig pusselbit för att hantera informationsflödet, pressen och alla distraktioner är alltså att göra en sak i taget. Övning i medveten närvaro är ett effektivt sätt att bli bättre på just detta.

Blommor i en vas

Jag vet att du vet att det är så här, att samhället av idag och sättet många av oss lever på är stressande och kan påverka oss till att känna mer stress än vi orkar hantera. Det är lätt hänt att ryckas med och inte märka när stressen börjar ta över för mycket och när de där stunderna för paus och återhämtning blir för få. Fundera över om du behöver ge dig själv mer medveten närvaro i livet och hur du ska få in det som en rutin.

Jag testar själv just nu att försöka vara helt i nuet när jag borstar tänderna. Det kan låta märkligt, men för mig är det ett bra sätt att försöka koppla bort allt annat och bara fokusera på det jag gör här och nu. Så mycket svårare än man kan tro, men så nyttigt!

Läs mer om stress och hur vi kan jobba för att hantera den i min inläggsserie Anti-stress guiden.

7 Comments

  1. Det ska jag prova… kanske lagom att börja med den stunden.. började med yoga hemma för att jag behöver stressa av.. men blev stressad o funderade mest på vad jag kan göra samtidigt… :) Men behöver det för att sträcka ut kroppen.
    För mig är löpningen en källa till återhämtning.. även om jag lyssnar på pod så har jag ibland inte en aning om vad dom pratat om, utan varit helt i mina egna tankar…

    • För mig fungerar tandborstningsstunden bra just eftersom det är en kort stund och därmed lättare att hålla fokus på just närvaro i stunden. Jag gör det dock bara på kvällen eftersom jag på morgnarna har fokus på att få barnen klara.
      Träningen är också mental återhämtning för mig och jag tror helt klart att en nyckel till att må bra mentalt är att ge sig själv tid till träning/rörelse!

  2. Tror du?? Just nu är jag så arg på allt o alla som tror att nyckeln till framgång o lycka är att vara smal. Att smal=hälsosam, till varje pris.. Att allt fokus ska ligga på att äta rätt o si o så… Är övertygad om att mer rörelse o mindre stress är det viktigaste att få in i vår vardag idag.. Fokus på att få en bra flora i tarmarna osv…. Det borde vara inne att vara stark o sund…

    • Tycker du inte att det går mer och mer åt det håller, att just stark och sund är inne? Jag upplever i alla fall det. Sedan är det ju tyvärr så att det är bantningstips och smala ideal som säljer bäst kommersiellt och det är tråkigt, tycker jag.

      • Som tur är tror jag att det är på väg åt det hållet, finns så många vettiga att följa idag, men pratar jag med min 18åring så ser hennes värld väldigt annorlunda ut än min… o jag vill inte att hon ska kämpa efter smal = snygg = hälsosam..

  3. Jag håller verkligen med. Det som nöter ner mig är ett ständigt brus av allt, inte att jag har ett stort projekt eller mycket att leverera. Stänger jag av och springer en sväng, eller går i skogen så försvinner allt bruset och jag får lättare att koncentrera och leverera. Det är hoppandet och bytandet mellan olika grejer som gör mig mest stressad.

Write A Comment