… så gör jag det här:

  • Firar dottern som nyss har fyllt 5 år och som vi har haft kalas för flera dagar i rad.
  • Bygger växthus med mannen.
  • Försöker komma in i semesterlunken.

Dessutom sker det något bakom kulisserna på bloggen just nu. Just det, den håller på och flyttar till ett nytt sammanhang och snart sker det! Johanna, du gissade rätt senast, när jag hintade om det för några veckor sedan. Det är dit jag ska!

Det sker en del tekniskt i bakgrunden just nu, som tar sin lilla tid. Men det blir bra när det är klart!

Mellan varven av växthusbygge försöker jag varva ner och ta det lugnt samt insupa sommaren. Snart ses vi här på bloggen igen (för jag behåller samma URL och bloggadress). Tills dess kan du alltid kolla in mina inlägg och Stories på Instagram: @fitnessochhalsa.

Hoppas att du njuter där du är!

Hej på er från semesterlunken!! Det är väl egentligen först idag som min semester börjar, men sedan jag gick från kontoret i fredags har jag ändå börjat njuta av den: min semester!

Jag älskar min vardag och mitt jobb, men jag känner ändå att semester nu är så välbehövligt för mig. Jag har jobbat hårt den här våren, är trött och behöver avkoppling! Att snabbt komma in i semesterlunken är dock inte lätt. Det tycker i varje fall inte jag. Här berättar jag hur jag gör för att komma in i semesterlunken så snabbt som möjligt.

Semesterlunken

När jag går på semester, hur härligt det än är, kan jag bli deppig och nästan lite nedstämd. Jag tror att det är tröttheten som tar över och som gör att jag tappar gnistan. Jag är en person som alltid kör in i kaklet, in i det sista, och så brukar det även vara inför att jag ska gå på semester. Någon som känner igen sig i tröttheten och nedstämdheten?

Detta gör jag för att må bra och komma in i semesterlunken:

  • Jag sover ut på morgnarna. Jag vet att jag behöver mycket sömn i början av semestern. Det är som att systemet måste hämta ikapp och jag tillåter mig det.
  • Vi försöker hålla dagarna i början av semestern ganska så innehållslös. Just denna semester har dragit igång med bjudningar och kalas för lillasyster direkt samt att vi ska börja bygga på vårt växthus. Men vi har det lugnt i övrigt och ska resa iväg först om en vecka. Det är skönt!
  • För mig är det nyttigt att inte ha några träningskrav under första semesterveckan. Jag tränar då bara om jag verkligen får feeling. Kroppen behöver hämta ikapp, både fysiskt och psykiskt. Det är så tydligt för mig och då låter jag den få göra det.

Att gå runt i trädgården är ren och skär njutning. Jag drar ett ogräs här och där och njuter av att vara barfota mot mjuk gräsmatta.

Särskilt i kvällssolen njuter jag av att gå runt i all grönska! Det är helt klart ett bra sätt att komma in i semesterlunken på.

Hur är det med dig? Är du duktig på att snabbt komma in i semesterlunken och hur gör du?

Somrigare än det är nu kan det inte bli och som jag har njutit av det den här veckan. Idag jobbar jag min sista dag innan semestern och här kommer det bästa från den här veckan.

Veckans vackraste

Naturen som jag har njutit av på mina löprundor denna vecka har varit magisk. I detta inlägg ser ni bilder från några av mina löpturer denna vecka – så somrigt och fint!

Veckans träning

Ni läste kanske om min plan för veckan, att jag denna vecka ska springa och bada varje dag. Det har inte riktigt blivit så. Jag har sprungit varje dag fram till och med igår, men badat har jag bara gjort vid en av springturerna. Jag har dock hängt vid vatten och njutit maximalt av det – det har räckt för att tanka mig med allt det positiva som sjön och havet ger mig!

Måndag: Jag sprang till klipporna vid den sjö som ligger närmast där vi bor. Jag stod på klipporna en stund och tog in allt det fina innan jag sprang hem igen. Löpning: 5 km.

Tisdag: Jag sprang till samma klippor och denna gång badade jag. Så härligt! Löpning: 5 km.

Onsdag: Det hällregnade denna morgon och jag blev minst lika blöt som om jag hade badat. Så jag valde bara löpning och sprang denna gång på Kungsholmen, längs med vattnet. Löpning: 6 km.

Torsdag: Baddräkten var på under löparkläderna när jag sprang till vår sjö, men lite längre bort och till bryggorna denna gång. Det var så magiskt att stå där på bryggan och låta vinden riva tag i håret medan jag blickade ut över allt det blåa. Det behövdes inget bad för att alla mina sinnen skulle bli fulltankade med positiv energi. Löpning: 8 km.

Fredag: Det blev sent igår kväll och jag fick för lite sömn i natt trots att jag hoppade över träning denna morgon. Den extra sömn jag kunde skrapa ihop imorse var viktigare än både löpning och bad. Får se om jag får till lite löpning och bad i helgen istället!

Veckans mysigaste

Åh, vad taggade vi var när vi bänkade oss framför Sveriges match mot Brasilien i åttondelsfinalen i fotbolls-VM tidigare i veckan. Och ännu mer taggade och glada var vi när vi sedan vann!

Storebror i familjen är så lycklig över att han får sitta uppe till riktigt sent nu när det är fotbolls-VM och jag tycker att det är galet mysigt att kolla på det ihop!

Löpning och bad

Veckans boost

Mycket har boostat mig denna vecka, men jag tycker ändå att löpningarna med eller utan bad har boostat mig mest.

Veckans mest inspirerande

Träffade några av kvinnorna i ett chefsnätverk för kvinnor där jag är med tidigare i veckan. Inspirerande som alltid att dela erfarenheter från det kvinnliga chefsskapet med varandra!

Om du inte har lyssnat på Sommar i P1 med Anders Hansén så måste du göra det. Grymt intressant och inspirerande!

somriga och goda avokadotoasts

Veckans godaste

Jag tipsade om denna frukost med avokadotoastInstagram i veckan. Så galet ljuvlig frukost alltså!

Veckans mest lästa inlägg – av de jag skrivit sedan sist:

Jag skrev en lista om hälsa, som lästes av många av er. Kul!

Vad jag ser fram emot i helgen:

I och med att jag går på semester idag samt jag och mannen har bröllopsdag idag finns det mycket att fira. Ikväll ska jag och familjen äta middag ute och fira in sommarledigheten tillsammans.

I helgen blir det framför allt kompishäng hemma hos oss och firande av lillasyster som fyller 5 år.

Hoppas att du får en härlig fredag och helg!! Kanske är det för dig som för mig, att det inte riktigt känns som helg då semestern börjar? Då får du njuta av långledigt i sådant fall!

Det är bara två dagar kvar tills jag går på semester och något som jag verkligen vill göra mycket av i sommar är att äta mina frukostar ute i trädgården, helst med resten av familjen och det får såklart gärna vara i fint väder och med något gott på brickan. Här får du en typiskt ljuvlig frukost ute i trädgården, hemma hos mig.

Frukost ute i trädgården – mitt bästa recept på det

En viktig ingrediens för en frukost ute i trädgården är att man inte har någon tid att passa. Det ska vara avslappnat och skönt och avkopplande.

Jag ställer mig i köket och fyller en bricka med det jag eller vi är sugna på. Den här gången, som jag berättar om här, var det bara jag som skulle äta frukosten. Jag häller upp krämig naturell yoghurt i en burk och toppar den med granola och nyplockade blåbär.

Jag går ut med brickan och ställer den på bordet i syrénbersån. Där är det ofta soligt direkt på morgonen och eftersom jag älskar morgonsolen sitter jag gärna där.

Deb granola jag helst äter är en variant med kakao. Tycker att den gör sig så bra tillsammans med de söta blåbären. Just dessa blåbär plockade barnen häromdagen i vår skog. Tänk att det redan har börjat komma blåbär!!

Syrenerna har vid det här laget blommat ut, men vår jasminbuske blommar som finast just nu och jag njuter av att sitta nära den och känna den ljuvliga doften av den.

Med sommarblommor på bordet, fågelkvitter från skog och en lugn morgon startar jag min dag på bästa, möjliga sätt.

Det här är sommar för mig och som jag ska njuta av varje frukost ute i trädgården denna sommar!