Det vi dukade upp som fika i helgen var nog det godaste julfikat man kan tänka sig. Jag var hungrig och samtidigt sugen på något sött och det passade därför ypperligt att duka fram både filmjölk med granola och clementiner samt pepparkakor och pepparkaksbollar – En härligt julig mix av både mättande och sött fika!

Till fikat drack jag “finkaffe” med en skvätt mjölk.

Jag njuter av dessa underbara pepparkaksbollar nästan varje dag nu i december. De är så fantastiskt goda och jag kan inte få nog! (Ledsen om jag tjatar om dem, men det går liksom inte att få för mycket av dem.)

Granolan är en sort med kakao, kokoschips och blåbär. Crunchy granola tillsammans med kall filmjölk går inte heller att tröttna på!

En eller ett par clementiner till det och jag fick en bra dos av C-vitamin också.

Och sist men inte minst dukade jag också fram de nybakade pepparkakorna som jag och barnen gjorde i helgen. Jag har egentligen lite svårt för att äta upp de som är de allra finaste med kristyr. Men när alla andra är slut får vi hugga in på de med!

Visst ser detta julfika ljuvligt ut?! Jag kommer minsann duka upp ett liknande fika snart igen. Måste ju passa på så länge som det är december!

Jag har ju ett medlemsskap på FitnessCollection där en stor fördel är att jag kan välja mellan olika sorters träning på olika träningsanläggningar. Hittills har jag testat närmare tio olika träningslokaler och senast ut var Stockholm Pilates Center där jag tränade klassen Reformer igår morse.

Det var fortfarande mörkt ute när jag kom till Stockholm Pilates Center tidigt på morgonen. Den klass som jag skulle gå på började klockan sju och jag var där i god tid.

Reformer

Det var med förväntan jag gick in huset och vidare in till salen där vi skulle hålla till. Eftersom jag inte hade testat just denna klass tidigare var jag nyfiken, men samtidigt förberedd på att det skulle vara ett träningspass i lugnt tempo med fokus på styrka och rörlighet. 

Reformer är en form av pilates som utförs på en slags pilatesbänk. Bänken går att ställa in på olika sätt så att man kan anpassa motstånd efter övning och förutsättningar.

Vi fick börja med att värma upp bredvid bänken innan vi lade oss till rätta på den och började med att utföra olika övningar på den. Vi varvade övningar i sittande, liggande och lutande position. Fokus var mycket på bålen, men det var också ansträngande för ben, armar och rygg mellan varven.

Instruktören var tydlig med hur inställningarna skulle vara och hon gick runt och justerade under passet, vilket var bra. Kroppen fick ett bra träningspass när det kommer till just styrka, rörlighet och kroppskontroll. Men man ska inte gå på Reformer om man vill jobba med pulsen och bli riktigt svettig. Jag själv skulle ha svårt för att bara träna den är typen av pass, utan ser det mer som ett komplement till annan sorts träning. Ett bra komplement, dock!

Passet avslutades med att vi fick hoppa i liggande position på bänken. Det var helt klart den roligaste delen av passet, och också den mest utmanande!

En timme senare var vi klara och jag kunde checka av ännu ett nytt träningspass i min upplevelsebank. Kommer definitivt träna Reformer igen, om än inte varje dag.

megaformer-2
megaformer-1

Ett liknande träningspass som jag har tränat vid ett par tillfällen tidigare är Megaformer, vilket du kan läsa om via länken. Måste säga att dessa två träningsformer är väldigt lika varandra, enda skillnaden för mig var att Megaformer kändes mycket jobbigare. Har någon av er koll på hur dessa två träningsformer skiljer sig åt?

Igår kväll när jag åkte hem från jobbet singlade det stora snöflingor ner från himlen och vid tanken på att det kommer kunna bli en vit jul pirrade det till i magen på mig. För vår del kommer ju julen bli vit i år oavsett, men jag hoppas att den blir vit även för alla som ska vara i den här delen av landet på julafton också!

julhelg-vinter

Jag ser fram emot när det är så här vitt hemma på vår tomt. Tänk så härligt!!

Jag har alltid älskat julen och ser den som en tid till återhämtning, glädje och gemenskap. Den hysteri som lätt kan förekomma med tanke på alla julklappar som ska köpas och öppnas gör mig lätt illamående och vi har i år bestämt att vi inte ska köpa så många julklappar till varandra, ej heller till barnen. Det viktiga är att vi får vara tillsammans och njuta av lugn och ro!

Så här i tider av hållbart tänk känns det både viktigt och passande att också satsa på en hållbar jul. Här kommer mina tips och tankar kring hur man kan göra julen till en hållbar högtid.

Julgranen klädd på Lucia

Mina tips för en hållbar jul

Ljusen

Paraffinljus tillverkas av fossila bränslen och bör därför väljas bort. Satsa istället på stearinljus. De tillverkas nämligen av slakteriavfall som annars skulle kastas bort. 

Jul i huset

Granen

Det allra bästa ur miljösynpunkt är att välja en vanlig svensk gran ur en lokal skog. Om inte det är möjligt är det nästan lika bra att välja en odlad svensk julgran. Kungsgranar och andra ädelgranar kräver mer gödsel och bekämpningsmedel och är därför mindre bra val ur miljösynpunkt. Det som verkligen bör undvikas är plastgranar, som innehåller skadliga kemikalier och inte kan brytas ner i naturen.

När julen är slut lämnar du granen till en återvinningsstation så att den kan flisas och brännas i ett värmekraftverk.

Julafton 2017 hemma hos oss

Julmaten

Som bekant brukar det traditionsenligt finnas mycket kött och fisk på julbordet. Komplettera gärna med så många vegetariska rätter som möjligt och följ råden i WWF’s köttguide.

Jag älskar de kokta ägghalvorna med majonäs, rom, räkor och dill. När det kommer till ägg så ska de vara KRAV-märkta och EU-ekologiska.

Några goda vegetariska julrätter som vi har gjort till vårt julbord tidigare hittar du i detta inlägg om kålsallader.

barnet skriver

Paket

Satsa på ett färre antal paket och tänk till kring om du kan köpa begagnat istället för nytt. Om du har barn och de gillar att pyssla och rita så kan ett pyssel eller en teckning från dem sprida all tänkbar glädje som går att uppnå.

Julefrid

Sist men inte minst är det viktigt att tänka till kring hur vi kan skapa en stressfri jul. Dra ner på kraven, satsa på knytkalas, dvs att alla gäster är med och bidrar till julbordet, och låt juldagarna innehålla lugna stunder där ni inte har några inplanerade aktiviteter.

Många av oss har kört hårt hela hösten och då är dessa dagar över jul välbehövliga att nyttja till återhämtning.

Inspiration och fakta har jag hämtat från detta inlägg.