Den här veckan rusar förbi och innehåller en massa roligt, spännande och intressant. Jag har redan hunnit ett par dagar i Göteborg och nu är jag i Sarajevo med jobbet för konferensresa hela helgen.

När allt rusar på med så mycket roligt kan det vara svårt att hitta tid till att stanna upp och njuta, men jag försöker hinna med det också. Här kommer denna veckans bästa.

Veckans vackraste:

Vår purpurapel i trädgården är som vackrast just nu. Igår morse, efter att jag hade sprungit en runda, landade jag en stund under just detta träd för lite yoga.

Veckans träning:

Måndag: Innebandy!

Tisdag: Gick upp 04:00 för att resa till Göteborg och var på event hela dagen och kvällen. Träning var således omöjligt att klämma in. Om inte dans på kvällens dansgolv räknas?

Onsdag: Jag var sliten och trött efter den intensiva tisdagen och prioriterade bort träning även denna dag. Synd eftersom Hotell Belora där vi bodde hade ett så fint gym…

Torsdag: Vi körde innebandy med jobbet även denna dag. Så kul!

Fredag: Ljuvlig morgonlöpning på 5 kilometer och därefter ett kort pass med yoga.

Helgen: Vi ska paddla forsränning här i Sarajevo idag, vilket nog kommer bli tufft (och kul). Jag ser också fram emot att testa gymträning här och/eller kanske en löprunda i den fina naturen.

Veckans mysigaste:

Eftersom jag är bortrest så mycket denna vecka har jag sett till att ta till vara på stunderna med familjen så mycket jag kan. När de hämtar mig imorgon kväll på flygplatsen kommer helt säkert vara veckans mysigaste stund.

Veckans mest intressanta:

Jag fick lyssna på så mycket intressant och givande på Världens Farligaste Möte i tisdags. Mycket var visserligen lite av “gammal skåpmat” för mig, men jag blev väldigt hänförd av Jonathan Ljungqvist från Davidjpphillips.com. Kanske allra mest för att han med sin förmåga till Story Telling lyckades fånga publiken så bra.

På Världens Farligaste Möte 2019 - VFM19 - Karin Axelsson

Veckans boost:

Även här måste jag nämna Världens Farligaste Möte för det var verkligen en boost. Men också denna resa till Sarajevo nu i helgen är en boost på många sätt.

Veckans godaste:

Frukosten på Hotell Belora i onsdags var magisk!

Veckans mest lästa inlägg – av de jag skrivit sedan sist:

Det jag skrev om hur skönt det är att bli äldre och klokare (och sundare) har lästs av flest av er.

Vad jag njuter mest av i helgen:

Inte så svårt att gissa: Sarajevo med kollegorna! Det jag ser mest fram emot här är forsränningen som vi ska göra senare idag och att få njuta av all vacker natur där. Än så länge har vi mest sett hotellet då vi kom fram ganska sent igår kväll. Ska bli spännande att få uppleva en massa idag!

Hoppas att även du får en njutbar helg! Kram!

Att nutella som är så gott också kan vara nyttigt är ju helt fantastiskt! Här kommer mina absoluta favoriter när det kommer till nyttigt med nutella. Jag ger dig tips på smörgåsar, kex och pannkakor med nutella samt ljuvliga nutellabollar. Kolla in!

nyttig nutella på smörgås

Nyttigt med nutella – mina favoriter

Nyttig nutella och granola på smörgås

Ett grovt bröd, gärna rostat, med ett lager nyttig nutella samt granola med kakao är bland det godaste jag vet. Ett par sådana smörgåsar med en kopp te är en underbar helgfrukost, enligt mig. Läs mer om en sådan frukost här.

nutella-hemgjord

Nutella-toast

Att rosta toast-bröd och bre nutella på är så galet gott. När du dessutom formar dem som hjärtan blir de extra goda. Här skriver jag mer om hur jag helst gör mina toasts med nyttig nutella.

Nutellakex med banan

Nutella på majskakor och kex

Ett super gott fika eller mellanmål är majskakor och kex med nutella och banan.

bananpannkaka-nutella-2

Bananpannkaka med nutella

Kombinationen banan och nutella är en riktig höjdare. Om du inte har gjort bananpannkakor och toppat dem med nutella och hallon ännu så är det dags nu. Galet gott!

Bilden visar visserligen bananplättar med nutella, men smaken är densamma som men bananpannkakor.

nutellabollar-med-kokosolja

Nutellabollar

Och så har vi nutellabollarna. För bland det ljuvligaste jag vet att få njuta av till en kopp kaffe är nutellabollar. Klicka in via länken för att komma till receptet. Du måste verkligen testa att göra dessa!

Egen nutella

Samtliga dessa frukostar och mellanmål är gjorda med min egna nyttiga nutella. Om du vill hitta på egna varianter med nutella så hittar du receptet på denna nyttig nutella här.

För er som undrar så kommer Veckans Bästa imorgon lördag istället för idag.

Det är sällan jag går på så välarrangerade och roliga events som det jag nyss har varit på. Världens Farligaste Möte är verkligen i en klass för sig!

VFM som det förkortas som arrangeras varje år av Star Republic. Det är ett event med fokus på e-handel där kända personer i branschen och riktigt bra talare föreläser om relevanta ämnen. Eventet sticker ut som ett väldigt populärt, roligt, avslappnat och väldigt festligt sådant. Nu när jag har varit med på det förstår jag varför detta event är årets viktigaste och roligaste event för väldigt många. Här berättar jag om min upplevelse av Världens Farligaste Möte 2019.

Världens Farligaste Möte 2019

Alarmet ringde redan 04:00 på tisdagen för mig. Jag hade prioriterat att vara hemma med familjen på måndag kvällen och behövde därför åka med ett riktigt tidigt tåg på morgonen för att komma fram till Göteborg i någorlunda tid.

Morgonsolen sken så vackert utanför tågfönstret och vittnade om en fin dag.

Jag kom fram till Göteborg tidigt på förmiddagen, checkade snabbt in på hotellet och tog mig sedan till Liseberg, där eventet höll till. Solen sken och det var magiskt fint.

Inne på Lisebergsteatern mötte jag upp med min kollega och jag kände genast vilket galet härlig och festlig stämning det var på detta event. Så nice att mötas av massor med glada människor och en känsla av pepp, förväntan och fest!

Talarna på VFM19

Många bra talare löste av varandra under dagen. Jag missade tyvärr Petter, som enligt alla andra höll en grymt bra föreläsning på morgonen, men fick däremot njuta av att lyssna på bland annat Paolo Roberto, Kent Karlsson från Daniel Wellington, Anna Ullman Sersé från Nelly.com och Jonathan Ljungqvist.

Minglet på VFM19

Göteborg visade sig från sin allra finaste sida. Pauserna mellan föreläsningssekvenserna var ordentligt tilltagna, vilket var bra då det fanns gott om tid till att mingla och nätverka.

Att hänga här ute i det vackra, soliga vädret var magiskt!

Eftersom det till kvällen skulle vankas midsommarfest nere i hamnområdet passade jag på att bli sminkad av en super duktig makeup-artist från Wibo Makeup. Visst fick jag en fin sminkning?!!

Festen på VFM19

När det började bli kväll och en rejäl regnskur precis hade dragit förbi var det dags för kvällsaktiviteterna. Alla som ville fick åka nyheter Valkyria. Jag som avskyr berg- och dalbanor valde att mingla med Prosecco istället.

Sedan samlades vi vid långbord under tak med midsommarkransar i håret och fick äta en härlig midsommarmiddag. Det var live-band, DJ, dans och fyrverkerier – och en fortsatt så härlig stämning.

När det började bli midnatt kände jag och kollegan att det var dags att dra oss. Att vandra i den ljumma kvällen till Avenyn och vårt hotell var en skön promenad och sedan somnade jag riktigt gott på huvudkudden.

Tack grymma Star Republic och alla andra som var mer och arrangerade detta VFM19! Jag kommer lätt åka dit nästa år igen.

Kan också nämna att det hotell vi bodde på, Hotell Belora, på Kungsportsavenyn var hur fint och charmigt som helst. Det hade också stans bästa hotellgym. Mer om det i ett annat inlägg!

Det finns mycket som är skönt med att bli äldre och därmed också klokare. En sådan sak är att jag har en så mycket mer en avslappnad syn på det här med träning och hälsa nu jämfört med när jag var yngre. Jag tänkte att jag ska visualisera hur pass mycket det skiljer på Karin 39 år mot Karin ca 25 år när det kommer till inställningen till träning, hälsa, kost och livet.

Karin Axelsson gifter sig - 2008
Foto från vårt bröllop. Då var jag 28 år.

Karin 25ish år:

När jag var 25 år hade jag precis träffat min blivande man. Jag var nykär och borde ha varit trygg nog i mig själv för att kunna slappna av kring det här med träning, kost och hälsa. Men så här i efter hand tycker jag inte att jag var det. Här kommer några punkter kring det beteende och den inställning Karin 25ish år hade.

  • Varje vecka, oavsett vad, tränade jag 5-6 gånger. Träningspassen var alltid högintensiva, dvs ett yogapass eller en power walk var inte giltiga som träning.
  • Mina träningspass var alltid minst 60 minuter långa.
  • Väckarklockan ringde 04:30 varje morgon för att jag skulle hinna med en promenad på 60 minuter innan frukost och träning. Jag hade hört att man förbrände mer kalorier om man promenerade direkt på morgonen utan att äta innan så då var jag tvungen att göra det.
  • Jag var inte så ofta med på sociala aktiviteter med jobbet eftersom jag hellre prioriterade att ställa klockan på 04:30 varje morgon.
  • Jag fyllde ett tydligt matschema, som inte fick ändras på, oavsett vad. Om jag åt en smörgås bredde jag kvarg med 1% fett på den eftersom smör var för fett, tyckte jag.
  • Varje gång jag tränade löpning, cykling eller stod på en av konditionsmaskinerna på gymmet klockade jag mig själv. Jag var inte nöjd med ett träningspass om jag inte hade sprungit eller cyklat snabbare än sist.
Ett träningspass i Kungsträdgården

Karin 39 år:

Vändningen för mig kom när jag fick barn. Jag var 32 år när vår son föddes och plötsligt fanns det något i livet som var viktigare än min träning, kost och andra rutiner. Nog för att min man alltid har varit super viktig för mig, men med ett barn i livet så ställs ju saker och ting på sin spets och du är tvungen att låta barnet gå först av allt – alltid.

Det var väldigt nyttigt för mig att behöva sätta mig själv i andra hand. Detta till trots har jag alltid sett till att prioritera min hälsa och träning högt. För jag vet att om jag inte får träna eller får min dos av egentid mellan varven blir jag inte heller en bra mamma. Inställningen till träningen, kosten och livet har dock blivit mer hälsosam och den förändringen skedde successivt sedan jag blev mamma.

Här kommer några punkter kring hur jag ser på och beter mig gällande träning, kost och livet idag.

  • Jag försöker träna 5 gånger i veckan, men om det blir 3 eller 4 gånger en vecka så är det ingen fara. Då kom det övriga livet emellan liksom.
  • Ett träningspass för mig idag kan vara 20 minuters tabata-träning på vardagsrumsgolvet. Om det är vad jag hinner så är jag nöjd med det!
  • Jag går visserligen fortfarande upp tidigt, men 04:30 är det sällan klockan ringer. Jag ser till att prioritera de timmars sömn jag behöver få för att må bra.
  • Vardagsmotionen är viktig för mig. Men jag går inga timmes långa promenader eller räknar steg utan jag passar på att gå till och från tåg samt upp och ner för trappor så mycket som jag kan.
  • På min lediga tid är jag med min familj så mycket som möjligt och utöver det stannar jag gärna kvar på jobbet på en AW om jag kan eller träffar mina vänner. Det finns utrymme för mer än bara jobb och träning, vilket är underbart!
  • Yoga har blivit en naturlig del av min träning och till skillnad mot förr så ÄR yoga träning för mig. Jag behöver den som ett komplement till den mer högintensiva träningen, som jag också gillar.
  • Jag njuter av det goda i livet och äter allt, men inte alltid. När jag äter en smörgås har jag vanligt smör på brödet.
  • På senare tid struntar jag i allt vad tidtagning och pulsmätning heter när jag tränar. Jag springer för att må bra, för att komma ut och få andas frisk luft, inte för att pressa mig själv till nya tider eller rekord. Jag gillar fortfarande att pressa mig själv när jag känner för det, men själva syftet med träningen är inte längre att maxa eller hela tiden prestera bättre. Idag kan syftet lika gärna vara att få lufsa runt och bara vara själv för en stund.

Tänk, vad härligt det är att bli äldre och klokare. Håller ni inte med?!!