Eftersom det är Alla Hjärtans Dag idag vill jag slå ett slag för hjärtat och hur viktigt det är att vi är rädda om det. Det finns mycket vi kan göra för att vårt hjärta ska må bra. Mår vårt hjärta bra så mår hela kroppen bättre. Så var rädd om ditt Hjärta och ta hand om det varsamt!

Detta är mina tips för att ta hand om sitt Hjärta:
Rör på dig regelbundet – avsätt tid för träning varje vecka, men ännu viktigare är vardagsmotionen. Se till att promenera så ofta du kan, gå i trappor, cykla, gå på hundpromenad eller lek med barnen i snön. Det finns en mängd sätt att få in motion på i vardagen. Om vi regelbundet utsätter oss för fysisk aktivitet:

  • minskar risken för hjärt– och kärlsjukdomar
  • minskar risken för att drabbas av högt blodtryck
  • förändras blodfetterna på ett positivt sätt
  • minskar fettcellsmassan (om vi inte ökar energiintaget förstås)
  • hämmas utvecklingen av diabetes
  • bildas det fler kapillärer i musklerna, vilket förbättrar syreupptagningen
  • ger detta skydd mot ångest och lättare depression
  • motverkas uppkomsten av benskörhet
  • stärks ledband, senor och ligament

Ät mat som är bra för kroppen och hjärtat – Det vi stoppar i oss har stor inverkan på hur vi mår i kroppen och i hjärtat. Se till att det du äter är en hjärtvänlig kost! Några tips när det gäller vilken mat som är bra för kroppen och hjärtat:

  • Ät fett och välj det hälsosamma fettet, som kropp och hjärta mår bra av. Dessa fetter är de som räknas till de hälsosamma och hjärtvänliga fetterna: majsolja, sojaolja, solrosolja, olivolja, fiskolja, fet fisk (lax, sill, makrill, strömming, sardiner, tonfisk), oliver, avokado, nötter, frön och mandlar.
  • Speciellt de feta fiskarna är viktiga att äta då de innehåller de livsviktiga omega-3 fetterna. Nobelpristagaren Elisabeth Blackburn har visat i en ny studie att dessa fettsyror både verkar förebyggande genom att hindra cellers åldrande och kan hjälpa redan hjärtsjuka människor. Om man inte äter fet fisk så ofta som tre gånger i veckan bör man ta ett kosttillskott varje dag i form av omega-3.
  • Om man tycker att det är svårt att veta vad man ska laga för mat, som är bra för kroppen och hjärtat, är ett tips att köpa en kokbok med medelhavsmat. Det är en kost som baseras på livsmedel som man äter mycket av i länderna runt Medelhavet. I denna kost hittar man främst läckerheter som fisk, kyckling, oliver, nötter och grönsaker, vilka alla är bra för hjärtat.
  • Använd dig av tallriksmodellen, men använd en liten tallrik så portionen inte blir för stor. Ett tips är att du lägger salladen på tallriken istället för på en assiett. Då är risken mindre att din portion blir för stor. Ät tills du känner dig mätt och belåten. Fortsätt inte tills du är proppmätt!
  • Ät frukt istället för godis så ofta som möjligt. Om du vill unna dig godis, som idag på Alla Hjärtans Dag till exempel, är det bättre att välja en mörk choklad med högt kakaoinnehåll (gärna ekologisk och rättvisemärkt) istället för röda geléhjärtan, som innehåller stor andel färgämnen, tillsatser och annat som ditt hjärta och din kropp definitivt inte mår bra av.

Var rädd om de personer i din närhet som du tycker om – Alla har vi människor som betyder mycket för oss och jag tycker att vi behöver bli bättre på att påminna dem om hur mycket de betyder för oss. Ett vänligt och kärleksfullt ord kan räcka. Det viktiga är att vi kommer ihåg att visa uppskattning och kärlek till dessa människor.

Apoteket säljer just nu bedårande söta nallebjörnar till förmån för
forskningen om barnhjärtan. Nallen kostar från 79 kronor och 10 kronor går till forskningen.

Källa: Metrobilaga från Hjärt-Lungfonden

Write A Comment