Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons

Ben – en hatad och älskad muskelgrupp – och rekord i jägarvila

Har någon slags hatkärlek till att träna ben. Gillar det för att jag märker resultat i styrkan snabbt. Det går lätt att utmana benen, både vad det gäller vikter och i uthållighet. Det är som att de tål att utmanas mer än andra, mindre muskelgrupper. Det gillar jag!

Samtidigt är just det faktum att de är en stor muskelgrupp som är anledningen till att jag ogillar att träna ben. För när jag utmanar dem med tyngd eller i uthållighet så blir det jobbiga så märkbart. Det är den känslan jag vill åt och som jag siktar mot när jag tränar. Så jag klagar inte. Jag bara konstaterar att det är så; känslan är dubbel, men kärleken övervinner hatet och det är alltid den känslan jag fokuserar på när jag tränar.

Jag försöker hålla mig till att träna benen en gång i veckan. För jag vet hur viktig den träningen är. Jag behöver starka ben för att orka springa länge. Och sedan tycker jag det ser bra ut med ett par vältränade spiror.

Kanske gårdagens tårta var en bra uppladdning för morgonens benpass? För jag orkade köra på ganska hårt på gymmet när jag tränade benen i morse och framför allt avslutade jag passet på ett förvånandsvärt starkt sätt. Inledde styrkepasset med overhead squats och draken för att hela kroppen skulle bli involverad och för att få igång blodcirkulationen.

Nästsista övningen jag körde var jägarvila. Inledde den med att göra en variant enligt UppochHoppa med ett ben framåtsträckt i luften. Jobbig variant! Gjorde den i en minut med en halvminut per ben. Sedan fortsatte jag att stå i vanlig jägarvila. Tänkte att jag skulle se hur länge jag orkade detta nu då det var ett tag sedan jag testade senast. I somras gick jag in för att klara jägarvilan i längre tid är Pernilla Wiberg i Mästarnas Mästare, som då klarade den i 7 minuter och 21 sekunder. Men lyckades inte riktigt då. Här skrev jag om min målsättning att klara Pernillas tid.

Döm om min förvåning när jag insåg att jag hade stått i jägarvilan i över nio minuter och ändå orkade stå lite till! Jag slog alltså Pernillas jägarvila-vinst i Mästarnas Mästare med över två minuter! Och jag som i somras kämpade jag med att klara dryga fem minuter och 5:20 blev mitt bästa resultat då. Ibland är det bra att vila från en viss övning för att fokusera på andra övningar för den muskelgruppen och sedan komma igen och bokstavligen krossa sitt tidigare rekord. Det är vad jag gjorde i morse!

Dagens träning:
Samtliga styrkeövningar förutom jägarvilan i repetitioner om tre

  • Löpning utomhus 12 minuter
  • Superset: Overhead squats med viktplatta + Draken med och utan vikt
  • Sittande benpress i maskin
  • Superset: Leg extensions i maskin + Liggande Leg curl i maskin
  • Jägarvila med ett ben i luften i en minut + 8:33 minuter i vanlig jägarvila – totalt alltså 9:33 minuter (!!!!!!!)
  • Rumplyft liggandes på mage

3 kommentarer

  1. Snyggt jobbar, alltid kul att slå rekord!
    Jag gillar den där pressen med viktplatta du kör på en av bilderna. Bra kombo av olika muskelgrupper. Det ska jag pröva!

Lämna en kommentar

Annons
Annons