När jag äter pannkaka av något slag, som gårdagens coltingpannkaka till middag, äter jag den helst med färska bär, vispad grädde och keso. Färska bär, som hallon, blåbär eller jordgubbar, är egentligen alltid godare än att äta dem i sylt- eller marmelad form. Men det kan ju finnas tillfällen när man hellre vill ha just sylten eller marmeladen och då finns det en del bättre alternativ på marknaden.

Det finns en del olika sorters sylt, som inte alls innehåller socker utan istället är sötade med stevia. Detta sötningsmedel är omdiskuterat och jag har skrivit om det tidigare. Ibland använder jag mig av det i bakning, som i en nyttig äppelpaj, eller som i det här fallet när jag äter av en sylt. Men i de flesta fall föredrar jag naturliga ämnen att söta maten med. Och äter man färska bär så är ju de naturligt söta i sig själva.

Det positiva med att äta en sylt, sötad med stevia istället för med socker, är att den innehåller färre kalorier. Den söta smaken i sylten underhåller dock sockersuget, vilket kan vara negativt, och dessa sylter innehåller ofta en hel del konseververingsämnen för att kompensera för sockret. Så perfekt är det inte.

En marmeladsort som jag verkligen gillar och brukar breda på mitt rostade bröd är denna från St Dalfour. Detta är en marmelad som är naturligt sötad med koncentrerad frukt. Och den är riktigt god! Sylt av alla de sorter kan jag klara mig utan, men denna marmelad äter jag gärna av. Här kan du läsa mer om denna marmelad och i vilka smaker den finns.

6 Comments

  1. Det känns som om många inom träningsvärlden mest tänker kcal och inte innehåll. Alltså bara det är få kcal i en produkt är det bra, oavsett hur mycket konstigt det finns i.
    Hur upplever du det?

    Jag äter gärna också såna pannkakor men har ibland i kakao eller vaniljpulver för smaksättning, har även i kokosmjölk ibland för att få de tjocka och goa. :)
    Gör då ofta egen sylt till genom att koka bär bara så att vattnet försvinner och sen låter svalna. Inte nåt man kanske orkar med varje dag om man har barn men jag är själv och då funkar det fint. Naturligt och bra.

    • Jag håller med om att jag också tycker att det finns en del träningsmänniskor som tänker så. Men det finns också en hel del som förespråkar naturligheten i maten före kaloriantalet. Tycker dock att det blir vanligare att folk bryr sig om innehållsförteckningarna och att de inte ska vara alltför långa. Och det är bra, tycker jag!

      Dina pannkakor låter goda och att koka bären som du gör är ju varken svårt eller tar så mycket tid. Det får jag testa!

      Tack för din kommentar!

  2. Anonymous Reply

    Jag vill tacka för en fantastisk blogg. Det känns som du fokuserar på att MÅ bra till skillnad från andra tränibgs och “hälso”-bloggar som mest verkar fokusera på att få dendär sexiga vältränade röven.

    Så tack helt enkelt för en vettig och intressant blogg som man blir glad av! :)

    • Tack för din kommentar och jag blir väldigt glad över att höra att min blogg uppfattas så som jag vill. Hälsa är så mycket mer än bara träning och att vara vältränad behöver inte vara hälsosamt i sig.

      Kul att du har hittat hit!

  3. St Dalfour är den enda vi har hemma, använder som sylt, är så himla god! :-)

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.