Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Lifestories

Morgonstund

Det här med morgonstund har guld i mund stämmer verkligen för mig. Jag älskar morgnarna eftersom jag har som bäst med energi då och därmed är galet produktiv. Det är också härligt att sitta ner för en god frukost och riktigt känna hur mycket den fyller på med bra energi inför dagen.

Jag är morgonpigg av mig och det är antagligen därför jag gillar morgnarna så mycket. Men sedan jag fick Smilla är det inte lika lätt för mig att komma upp på morgonen. När jag jobbar har jag inga problem med att gå upp vid 05.30 eller till och med 05.00, men nu under föräldraledigheten ligger jag gärna och drar mig till 7-snåret. När vi ska till förskolan måste jag gå upp ca 06.40 och till och med det är alltså lite jobbigt för mig nuförtiden. Det handlar väl om att jag har en annan dygnsrytm nu som mammaledig. Jag går och lägger mig senare och vaknar ofta några gånger varje natt.

Quinoagröt banan jordnöt (2)

Ibland ställer jag klockan för att gå upp innan barnen och hinna träna innan de vaknar. Men de senaste gångerna när jag har gjort det har jag snoozat länge och inte hunnit upp innan någon av dem har vaknat. Så var det i morse igen. Jag snoozade en kvart eller så och när jag äntligen tog tag i det är med att gå upp vaknade Smilla och jag fick lov att ta med mig henne upp.

Så det blev träning och morgonfix med bebissällskap. Wilmer var en riktig sjusovare i morse och vaknade inte förrän nästan två timmar senare.

Quinoagröt banan jordnöt (4)

Oavsett om jag går upp fem eller sju så får jag alltid ganska så mycket gjort under de där morgontimmarna. Här kommer lite av det jag hann göra i morse innan frukost:

  • De vanliga morgonbestyren för att få mig och Smilla i ordning
  • Två koppar kaffe
  • Amning av bebis
  • Check av vad vi hade hemma i matväg och vad vi skulle behöva inhandla senare på dagen
  • Tömning av diskmaskin
  • Ett yogapass på 30 minuter
  • Lite jägarvila. Hann sitta i en minut, men sedan vaknade Wilmer och då hann jag inte stå mer. Har annars tänkt att jag ska testa mig i denna övning. Mitt rekord sedan tidigare är 9 minuter och 33 sekunder och det är jag galet långt ifrån just nu. Men senare, efter frukost, fick jag till tre sammanhängande minuter i alla fall. Bara att kämpa vidare för att någon gång orka sitta i de “magiska” tio minuterna!

Sedan var vi hungriga på frukost och Wilmer var vaken så vi satte oss till bords.

quinoagröt päron (2)

Som sagt, frukosten är en del av det där guldiga i munden. I morse blev det quinoagröt med kanel, kardemumma, banan och jordnötssmör. En annan god variant på quinoagrröt är den ovan med päron och kokos.

Det här med att jag enkelt klarar mig ett par timmar på morgonen utan att äta frukost är dels en vanesak, men beror framför allt på att jag brukar äta ett ganska sent kvällsmål innan jag ska gå och sova. Det sena kvällsmålet gör att jag fortfarande har energi att ta av när jag går upp på morgonen. Perfekt om man ska ta en tidig morgonlöpning eller powerwalk innan frukost!

Lämna en kommentar

Annons
Annons