Transportlöpning är lite av min grej. För mig är det ett så oerhört smart sätt att få in träningen, och mer specifikt löpningen, på utan att det tar tid från någonting annat. Att utnyttja transportsträckor till löpning är helt enkelt genialiskt och det behöver inte vara till eller från jobbet du transporterar dig medan du springer. Att transportspringa till och från förskolan, affären eller en kompis är också smarta varianter.

Eftersom jag har transportsprungit mer eller mindre i tre och ett halvt år nu tänkte jag här dela med mig av mina bästa transportlöpning tips här.

transportlopning i kyla

Transportlöpning tips:

  • Kläderna behöver vara genomtänkta och anpassade efter väder samt hur och när du ska springa. Så här på vintern gäller det såklart att ha underställ och flera lager av löparkläder samt dubbar på skorna eller broddar. Om du bara ska springa den ena riktningen gäller det att tänka till kring vilka kläder du tar med dig i packningen som ombyte. En stor bulsig vinterjacka kan vara lite svårt att få ner i packningen när du ska springa så satsa på att ha på dig en lite nättare vinterjacka. Igår gjorde jag misstaget att ha en stor vinterjacka på mig till jobbet och när jag skulle springa hem var jag tvungen att hänga den över axlarna alternativt hålla den under armen medan jag sprang. Då ångrade jag att jag inte hade tagit en smidigare jacka, kan jag säga!
  • En bra löparryggsäck är ett måste när du ska transportspringa. Jag har haft min i över tre år och är mycket nöjd med den. Det jag uppskattar med min transportryggsäck är att den är ganska liten och jag blir tvungen att tänka till gällande packningen. Men jag får samtidigt plats med det vikigaste, d.v.s. dator, ombyteskläder och matlåda.
  • Om du ska transportlöpa till jobbet är det såklart viktigt att det finns en dusch att använda när du kommer fram. Jag har lämnat kvar en handduk på mitt jobb så att jag slipper släpa med det varje gång jag transportspringer dit. Om du duschar ofta på jobbet är det klokt att också ha ett kit med duschtvål, deo och lotion där.

saucony

  • Ha ett par kontorsskor på jobbet om du inte vill gå runt med dina löparskor hela dagen vill säga. Jag har alltid ett par pumps stående på jobbet. De tar jag på mig när jag kommer dit på morgonen, oavsett om jag har transportsprungit eller inte. När jag tar mig till och från vill jag ha skor som jag kan gå snabbt och bekvämt med.
  • Se dina transportlöparpass främst som distanspass och ha inga ambitioner om att det ska gå i ett snabbt tempo eller att du ska kunna riva av ett gäng intervaller under turen. Du kanske kan och vill det, men för mig fungerar det bäst att låta passen gå i ett något långsammare tempo än jag normalt sett springer. Jag har trots allt en del packning på ryggen, som ger extra vikt. När jag tränade inför Stockholm Marathon är jag övertygad om att alla de transportlöpningar jag gjorde var avgörande för att jag skulle klara maran. De plussade på min distansträning något enormt samt byggde uthållighet och pannben.
  • Som alltid när du springer; tänk på din hållning och håll en avspänd bål. Detta är av ännu större vikt när du har en ryggsäck på ryggen. Komplettera transportlöpningen med bålträning eller allra helst styrketräning för hela kroppen.
  • Ha gärna en tid att passa när du springer. Igår hade jag förskolehämtningen att passa och annars är det vanligt att jag måste hinna med ett tåg. För mig fungerar det bra eftersom det får mig att trycka på i farten, åtminstone mot slutet av sträckan. Eftersom jag oftast inte klockar på mina transportlöparpass är det bra att jag har en tid att passa. Annars hade jag nog mesar med farten alldeles för mycket.

Mer läsvärt om transportlöpning:

Hoppas att ni fick något tips! Är det fler av er som brukar transportspringa?

5 Comments

  1. Kul inlägg. Älskar också transportlöpning. Tidseffektivt och ett underbart sätt att börja eller avsluta arbetsdagen.

    Har ett flertal par skor på kontoret, duschgrejer, handduk och har alltid en jacka hängandes på kontoret. Springer jag på morgonen är set skönt att ha något på sig när man ska hem om man inte känner för att springa hem. Moroten blir att springa hem dagen efter så jackan kan lämnas kvar å kontoret till någon annan dag.

    Idag var ryggan tung med flera jobbpapper, matlådor och kläder men gick bra :)

    Brukar sälja in transportlöpning med att det nästan är lika snabbt som tunnelbanan och när man kommer fram är träningen gjord.

    Tack för en rolig och inspirerande blogg! Kramar!

  2. Inspirerande! Vill gärna transportspringa från jobb, men har hittills haft 5.5 mil till jobbet så, nä… men byter jobb här i februari och då blir det bara 2.5 mil och kanske det finns möjlighet att hoppa på bussen efter milen eller så. Får kolla om det passar. Och så gäller det att ha orken efter 10 timmars nattjobb. Det brukar funka att springa efteråt, men jag har inte provat mer än 8 km. Vi får se, det blir kanske vårens utmaning.
    Kram, kram

    • Det låter som en rejäl utmaning att springa efter tio timmars nattjobb. Men kanske springa innan, till jobbet? Jag har själv ca 4 mil till jobbet och brukar kombinera pendeltågsåkande med transportlöpning. Lycka till med dina planer!
      Kram

  3. Pingback: Springa till jobbet ryggsäck - Jag tipsar om en smart transportryggsäck

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.