Det pratas en del om hälsostressen, om en stress över att inte känna sig tillräckligt hälsosam. I ett avsnitt av podden Kännbart tas ämnet hälsostress upp. Redaktörerna från MåBra pratar där om en undersökning som visar på att 40% av alla svenskar är hälsostressade enligt dem själva. Dessa personer känner alltså att de inte äter tillräckligt nyttigt och de inte rör på sig tillräckligt mycket.

Visst är det tråkigt att det ska behöva vara så?!! Att nästan hälften av oss går runt och är stressade över att vi inte är tillräckligt hälsosamma är egentligen helt förskräckligt. Varför kan vi inte bara försöka göra vårt bästa och vara stolta över oss själva istället? Att vara stressad i sig är ju inte hälsosamt och då blir det ganska tragikomiskt att vi går runt och är stressade över just vår hälsa.

Halsostressen Karin

Blir du påverkad av denna hälsostress? Kan du känna ett sting av dåligt samvete när du tänker på kost eller träning och vad du borde när det kommer till dessa? Om ja, försök att koppla bort vad andra gör eller inte gör och fokusera på vad du mår bra av. För ofta tror jag att det är mycket det andra gör som påverkar oss. Här kommer några tips för att undvika hälsostressen.

Hälsostressen – tips för att undvika den:

  • Fundera över vad det är som stressar dig hälsomässigt och gör åtgärder där du kan. Det kan handla om att du behöver förändra ditt tankesätt eller din syn på dig själv och din kropp. Jobba aktivt med att ändra ditt tankemönster i sådant fall!
  • De konton i dina sociala medieflöden som snarare stressar dig än inspirerar dig: avfölj dem direkt!
  • Träna och rör på dig mer efter känsla och humör än efter målsättningar och krav.
  • Tänk på hälsa som en helhet där hela du ska må bra. Det handlar inte bara om träning och kost utan hur du mår inifrån och ut, varje dag.

ICA är ett av många företag som har en sund och balanserad syn på hälsa. Läs en artikel om hälsostress från dem här.

6 Comments

  1. Jag var speciellt efter graviditeten med dotter för 4,5 år sedan så stressad att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Alla andra stressade efter att leva på sallad och komma i sitt livs form så fort som möjligt och ja jag hängde på. Efter ett tag insåg jag dock att det inte var hälsosamt någon stans och har sedan dess gått min egen väg. Jag äter det jag är sugen på, har inga förbud eller liknande för det är då jag orkar träna och tycker träningen är kul. Sen om det innebär att jag äter chips en tisdag och choklad varje eftermiddag till kaffet så får det vara så. Lika gärna som jag en lördag kan sitta och äta spenat och norrötter för jag tycker det är gott :P

    • Vad skönt att du kom med denna insikt! Det är ju tyvärr lätt att hänga på i den stress eller hets, som många andra har, och därför så viktigt att man hittar sin egen balans och försöker avskärma sig den hetsen.
      Tack för att du delar med dig!

  2. Jag har faktiskt lyckats undvika hälsostressen (tror jag), det finns annat jag stressar upp mig över istället… Jag får aldrig ångest om jag missar ett pass eller om jag trycker i mig ett helt glasspaket själv, jag orkar helt enkelt inte oroa mig för sådana saker.
    Men det är ett svårt ämne ändå, jag förstår att många blir stressade över det, men jag tror som du att det också kan bero på exempelvis vilka man följer i sociala medier. Själv blir jag sjukt inspirerad av folk som springer mycket t.ex, medan jag gissar att det är många som bara skulle bli stressade över det.
    Sedan kan jag kanske bli lite stressad över sådana där magrute-insta-konton, men då struntar jag i att följa dem :)
    Hmm, ja, men så å andra sidan är jag en sådan som tränar en del så det kanske inte går att jämföra med att hälsostressa om man var en som inte tränar.

    • Det är nog extremt olika det där, vad man blir påverkad / stressad / inspirerad av beroende på vem man är och hur man lever. Så skönt att höra att du inte känner dig stressad när det kommer till detta! Men som du skriver, för oss som redan tränar är det svårt att sätta sig in i hur det är för de som inte gör det.
      Tack för dina ord och ha en fin dag!

  3. Jag inser att det är så himla skönt att ha blivit lite äldre (40 nästa år). Jag skulle inte kunna bry mig mindre om t.ex vad andra äter och varför. Tycker dock att det är lite jobbigt att umgås (äta) med någon som tydligt upplever stress/ångest kring mat eller “måste” iväg och träna. Då påverkas jag såklart- med irritation, inte att jag själv måste göra si eller så. Har själv pga hudproblem fått restriktioner på kosten (inte just nu då jag äter medicin) och det tycker jag ha varit oerhört jobbigt. Då har jag väldigt svårt att förstå att vissa väljer detta frivilligt, med enorm påverkan på vardagen (tex tacka nej till gluten även om man egentligen inte måste, men det har blivit en trend). Jag får lust att säga att man ju borde vara tacksam för att man KAN äta det och inte skapa “problem” bara för att det är inne.

    • Märker också att denna stress ofta tyder på osäkerhet och är vanligare hos de som är yngre. Instämmer att det är grymt skönt att ha blivit äldre och klokare. Och framför allt tryggare i sig själv!

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.