spring i benen

Visst är det något speciellt och väldigt magiskt med de där dagarna i slutet av vintern när våren börjar göra sig till känna och när löprundan sker på vägar utan snö och med fågelkvitter som ackompanjemang? En sådan upplevelse hade jag igår och det gav mig massor med extra spring i benen – vårspring i benen.

Jag sprang på eftermiddagen. Solen sken och fåglarna kvittrade. Det droppade från taken och snön var nästan helt borta på marken. Bara det gav mig energi. Att kunna springa på barmark är en sådan härlig känsla, speciellt när man de senaste månaderna har slirat runt på snö och is. Bitvis sprang jag på vägar med lite snö, men i det stora hela var det barmark. Jag valde att stanna till vid en backe efter knappa halvan av rundan. Där sprang jag intervaller upp och ner en stund. Sedan fortsatte jag springa distans och ju längre tid jag sprang desto lättare gick löpstegen och mot slutet av passet lade jag in några extra intervaller, bara för att jag kände för det.

Vårlöpning med spring i benen:

  • Jogg med successiv ökning av farten, 10 minuter
  • 10 backintervaller, snabb fart upp och lätt jogg ner
  • Löpning 20 minuter
  • 3 intervaller mellan lyktstolpar
  • Avslutande löpning med liten spurt, 3 minuter

spring i benen

Rosig om kinderna och mer en skön känsla i kroppen avslutade jag mitt löppass. Vårkänslan och vårpeppen satt sedan kvar i kroppen resten av dagen och kvällen. Den här tiden på året är det verkligen optimalt att springa på dagen. Det är då när det är ljust och lite varmare som vårkänslorna gör sig till känna. På morgnarna känns det fortfarande som vinter och våren känns ganska långt bort.

Jag tar mer mig den härliga känslan från gårdagens löpning till nästa gång jag ska springa. Då kommer jag känna mig pepp på löpning nästa gång också, förhoppningsvis även den gången på barmark och med fågelkvitter i öronen.

spring i benen

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.