Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Lifestories

SEO för bloggar – min föreläsning på Blogger Boot Camp 2016

seo tips bloggar

För ett par veckor sedan höll jag min föreläsning SEO för bloggar – en föreläsning med SEO tips för bloggar – på Blogger Boot Camp 2016. Det var verkligen oerhört kul och inspirerande att prata för och med de engagerade bloggarna som var där och jag hade gärna fortsatt minst en timme till. För när det kommer till SEO finns det så mycket att prata om.

Här tänker jag ta upp de huvudsakliga punkterna som min föreläsning handlade om. Du som är bloggare och intresserad av detta får alltså nu chansen att få lite av den information som jag gav på föreläsningen.

SEO för bloggar – SEO tips:

Vad är SEO? Detta var det många som hade koll på, att det handlar om att optimera sin blogg (eller sajt) till att träffa bra i Google och andra sökmotorer och därigenom driva trafik till bloggen. Jag tog upp ett flertal viktiga parametrar som är viktiga för att lyckas med detta. Några av dem är sajthastighet, rubriksättning och inlänkar.

Trafik från Google är mer långvarig trafik än den som kommer från exempelvis sociala medier. Den är också ofta mer relevant eftersom den som kommer till bloggen den vägen är intresserad av att läsa mer om det hen sökte efter och om din blogg då rankar högt upp på det i Google hittar den ofta relevant och intressant information.

För att skriva ett SEO-optimerat inlägg eller för den delen optimera en kategori- eller taggsida behöver man börja med att göra en sökordsanalys. Vad vill jag ranka för med denna bloggsida?, ska man ställa sig som fråga och därefter ta reda på hur söktrenderna ser ut för det området eller ämnet du ska skriva om. Använd Googles egna sökruta eller Google Trends för detta.

När du vet vilken sökfras du ska optimera för har du den i åtanke när du skriver titel, meta description och brödtext. Den ska finnas med i samtliga tre utan att du går loss alltför mycket så att det låter onaturligt.

seo tips bloggar

Något jag också pratade en del om på föreläsningen var hur man bör jobba med kategorier och taggar/etiketter. Huvudregeln att hålla sig till är att kategorierna ska vara så renodlade som möjligt och representera bloggens kärnämnen. De ska vara vattendelare och alltså bara användas en av per inlägg.

Taggarna fungerar som ett klister och binder samma inlägg med varandra så att de hamnar i ett relevant sammanhang. Det gäller alltså att bara använda taggar som går att applicera på minst tre inlägg. Du ska också se upp med att ha olika varianter på taggar för något som egentligen är samma sak och ha aldrig samma namn på en kategori och tagg.

Syftet med kategorierna och taggarna är att strukturera upp innehållet på bloggen och visa för Google vilka inlägg som hör ihop samt att ge dem styrka åt varandra genom att de länkar till varandra.

Några SEO-verktyg jag vill rekommendera:

  • Search Console för att analysera din bloggs söktrafik
  • Google Analytics för att analysera all trafik till din blogg
  • Google Trends för att analysera söktrender
  • Ett SEO plugin som exempelvis Yoast SEO för att kunna optimera bloggen på bästa sätt

Här har jag skrivit mer om ämnet SEO för bloggar.

Observera att detta är SEO tips till bloggar som är skriva i mars 2016. Google uppdaterar ständigt sina riktlinjer och denna information är därför inte beständig. Det gäller att hålla sig uppdaterad.

Sist, men inte minst, vill jag tacka BBC2016 för att jag fick hålla denna föreläsning och er som var med och lyssnade och diskuterade. Så kul!

8 kommentarer

  1. Tack för bra tips. Jag har en fundering om SEO när man skriver mycket om samma ämnen. Som jag förstått det gillar inte Google att man använder samma sökfras på förra inlägg – men hur hanterar man det på bästa sätt?

    1. När du har flera inlägg som påminner om varandra gäller det att optimera dem för sökfraser som skiljer dem åt. Annars är risken att de tar ut varandra och blir som konkurrenter fastän de tillhör samma sajt eller blogg. Så försök att hitta det som särskiljer inläggen från varandra och ge dem olika sökfraser baserat på det.
      När man jobbar smart med sina tagg-/etikettsidor är det ett sätt att få Google att hitta till den sidan istället och där samla alla inlägg som är relevanta för den taggen.

Lämna en kommentar

Annons
Annons