Kanske har ni sett reklamen på TV eller fått reda på det på annat sätt? Jag pratar om ICA Klassikern, en utmaning från ICA där deltagarna gör en Svensk klassiker, men har väldigt lång tid på sig att göra den. Vart och ett av de fyra olika tävlingsmomenten – cykling, simning, löpning och skidåkning – ska göras med samma distans som i den verkliga Klassikern, men man får dela upp distansen i hur många pass som helst under en period på 6 till 9 veckor.

Just eftersom man har så lång tid på sig att avverka distansen tycker jag personligen att ICA Klassikern är en för enkel utmaning. Men jag tycker samtidigt att det är ett väldigt bra initiativ då jag tror att detta kan peppa många att träna regelbundet och även testa nya träningsformer. Jag kommer anta utmaningen just för att det känns som en kul grej och för att jag nog inte skulle cykla, simma eller åka skidor överhuvudtaget om jag inte ställde upp. Min syster ska också göra denna Klassiker och jag ser fram emot att träna en del av passen med henne!

Så här går ICA Klassikern till:

11 april-3 juli: Cykling 300 kilometer (9 veckor) – Vätternrundan

ICA Klassikern startar igång nästa vecka med cykling. Vi har hela nio veckor på oss att cykla lika långt som cyklisterna i Vätternrundan gör på ungefär ett dygn.

Jag ser fram emot att transportcykla en hel del till jobbet under denna period. Till mitt jobb är det ca 40 kilometer så det skulle räcka att jag kör den sträckan ca sju gånger enkel väg så är jag klar med det tävlingsmomentet.

Sist jag cyklade till kontoret var i november och då cyklade jag hem i den solnedgång som ni ser på bilden ovan.

Om man inte vill cykla utomhus kan man välja på spinning eller armcykel istället.

ICA Klassikern simning

25 juli-2 oktober: Simning 3 kilometer (6 veckor) – Vansbrosimningen

När det är som varmast i sommar startar simningsmomentet igång. Vansbrosimningen görs ju i öppet vatten, men i ICA’s utmaning får man simma i pool om man vill. Detta gör att denna tävlingsdel känns väldigt enkel att klara. Ett par besök i poolen med simning på agendan och utmaningen kommer vara avklarad!

Här får man förutom simning välja på kajak eller roddmaskin om man vill.

ICA Klassikern lopning

24 oktober-25 december: Löpning/Gång 30 kilometer (6 veckor) – Lidingöloppet

Löpningen, som är deltävling nummer tre, kommer ske när det börjar bli kallare ute. Det är lite synd. Men eftersom jag gillar vinterlöpning kommer nog även detta gå bra. Jag springer ändå året om! Och 30 kilometer är något jag springer per vecka ibland så att ha sex veckor på sig känns enkelt.

Förutom löpning utomhus får man här även välja på joggning, gång, rullstol och löpband.

ICA Klassikern skidakning

23 januari-27 mars: Skidor 90 kilometer (6 veckor) – Vasaloppet

I slutet av januari brukar det finnas snö hos oss så då passar det bra att satsa på skidåkningen. Det var alldeles för många år sedan jag åkte längdskidor och därför har jag inte någon bild att visa från ett sådant skidspår utan det fick bli en alpin bild istället. Jag har tänkt länge att jag ska återuppta min längdskidåkning så nästa säsong kommer det bli av på riktigt!

För mig, som inte har åkt längdskidor sedan jag var tonåring, låter 90 kilometer väldigt långt. Men jag har ju sex veckor på mig och får helt enkelt beta av lite i taget.

Istället för längdskidor får man välja på stavgång, crosstrainer, rullskidor, rollerblades och kälke med stavar.

ICA Klassikern går ut på att man utför de olika grenarna i egen takt, i ramarna för tidsangivelserna ovan. Man registrerar löpande sina resultat på icaklassikern.se. Anta utmaningen du också!

Läs mer om ICA Klassikern här.

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.