Söndag morgon och tid till att äta långfrukost. Igår gjorde jag i ordning en overnight oats, som jag kommer äta till frukost idag. Blir säkert super gott, men här tänkte jag skriva om en annan god frukost, som jag åt i fredags. Jag jobbade hemifrån den dagen och hade tid till att göra i ordning en ordentlig frukost åt mig. Precis som dagens frukost blev även denna med havregryn; en havregrynsgröt med mycket protein.

havregrynsgrot-protein-2

Den här veckan har vädret känts höstlikt och då blir jag automatiskt sugen på gröt till frukost. Det värmer gott och mättar bra. Så jag kokade havregrynsgröt och pimpade den med mycket protein. För då mättar den ännu bättre!

havregrynsgrot-protein-3

havregrynsgrot-protein-4

Havregrynsgröt protein

1 portion

  • 1 dl fiberhavregryn
  • 2 1/2 dl vatten
  • uns salt
  • kanel
  • 1 ägg
  • 1-2 tsk jordnötssmör

Topping:

  • kvarg
  • vaniljpulver
  • nektarin

Häll upp gryn, vatten och salt i en kastrull. Pudra på rejält med kanel och låt koka upp och småputtra en stund. Strax innan du tar gröten av plattan knäcker du i ett ägg och rör i. Klicka i jordnötssmör och låt det smälta i gröten.

Häll upp gröten i en skål eller djup tallrik. Blanda kvarg med vaniljpulver och klicka på gröten. Skär upp en nektarin och toppa med den. Klart att äta!

havregrynsgrot-protein-5

havregrynsgrot-protein-6

Med både ägg och kvarg till gröten blir den proteinrik och mättande. Och jordnötssmöret tillför bra fetter. Skulle jag inte proteinberika gröten alls skulle jag hålla mig mätt på den en timme. Men denna variant av gröt håller jag mig mätt på till lunch. Minst. Faktum är att i fredags var jag faktiskt inte hungrig när det var dags för lunch. Så mättande var denna härliga havregrynsgröt!

Här hittar ni fem andra sätt att laga hälsosam havregrynsgröt på.

4 Comments

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.