Det är lördag och exakt en vecka kvar tills jag ska springa mitt livs första halvmara i loppform. Jag ser fram emot att springa premiären av Tjejmilen21k nästa helg massor. Det kommer bli folkfest, pepp och massor med träningsendorfiner. Och att väderprognosen utlovar 20 grader och sol gör ju inte saken sämre! Jag kommer antagligen kunna springa i shorts och linne, precis som på bilderna från i försomras. Åh, vad härligt!

Löpning hemma

Att springa 21 kilometer känns egentligen inte som en jätte stor sak för mig, men såklart vill jag ha en bra dagsform just den dagen eftersom det annars kommer kunna bli tungt. För att optimera chanserna för det kommer jag ha ett anpassat träningsschema under veckan innan. Jag har ju ett tidsmål att springa halvmaran på under 1:50 och för att lyckas med det måste jag tänka till innan samt våga utmana mig själv under själva loppet.

Träningsupplägg halvmara för veckan innan:

  • Måndag kommer jag som vanligt spela innebandy med kollegorna. Det kommer bli ett bra tillfälle till att springa snabba spurter och få jobba med flåset.
  • Tisdag tänker jag mig lättare styrketräning för benen. För att inte riskera träningsvärk inför loppet kommer benen sedan få vila från styrketräning resten av veckan.
  • På onsdag springer jag en 5-6 kilometer med kollegor på lunchen. Tempot när vi springer brukar vara ganska lugnt så det passet kommer fungera som ett bra joggpass tre dagar innan loppet.
  • På torsdag håller jag som vanligt i crossfit på jobbet. Upplägget då kommer vara med fokus på puls och överkroppsstyrka.
  • Fredag blir en vilodag, men jag kommer starta dagen med en timmes lång powerwalk.

Såklart kommer jag se till att äta bra under hela veckan samt prioritera sömnen. Viktigast blir att jag äter bra och rejält under hela fredagen och går och lägger mig tidigt den kvällen. Loppet startar klockan 12 på lördagen så jag behöver inte gå upp i ottan, men jag kommer inte äta mer än frukost och kanske något lätt mellanmål på förmiddagen eftersom jag inte gillar att springa med för mycket mat i magen. En sen lunch på eftermiddagen efter att jag har gått i mål kommer sedan sitta fint.

Åh, jag blir pirrig när jag tänker på att jag snart ska springa! Är det några av er läsare som också ska springa Tjejmilen21k eller kanske ska till Djurgården och heja på oss som springer på lördag? Hoppas i sådant fall att vi ses!

2 Comments

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.