Att underhålla sina sociala mediekanaler kräver sin tydliga strategi och hög aktivitet, i alla fall om man har en målsättning med dem. För mig som bloggare/influencer är mina sociala mediekanaler viktiga för att jag ska nå ut, skapa engagemang och inspirera min målgrupp. Utan dem hade inte lika många hittat hit till bloggen och tack vare dem har jag den trogna skara följare, som jag är så tacksam för att jag har.

För Fitness & Hälsa räkning använder jag primärt Facebook och Instagram som de viktigaste sociala mediekanalerna. Där finns min målgrupp och jag upplever att det är dessa två kanaler som ger mig mest tillbaka. Visst skulle jag kunna vara mer aktiv på YouTube, Pinterest och Twitter också. Men det finns gränser för vad som är rimligt och vad jag mäktar med och eftersom jag driver Fitness & Hälsa vid sidan om mitt huvudsakliga jobb så har jag valt att lägga fokus på dessa två.

För att skapa engagemang, nätverka och hitta till framgångsrika samarbeten i mitt jobb på Pineberry använder jag mig primärt av LinkedIn. Också den kanalen kräver sin tydliga strategi och höga aktivitet. I detta inlägg kommer jag berätta mer om hur jag väljer att fokusera i respektive sociala mediekanal som jag är aktiv i.

Karin Axelsson/Fitness och Hälsa på Facebook

Facebooksidan Fitness & Hälsa

Fitness & Hälsas Facebooksida uppdaterar jag med de senaste blogginläggen jag har skrivit och ibland även med en gammal goding, som är värd att lyfta igen. Där kommer också även Instagraminläggen som jag publicerar på Fitness & Hälsas Instagramsida, detta för att hålla en högre aktivitet och för att de inläggen ofta är lika relevanta att lyfta i Facebookflödet.

Frekvens i uppdateringar: minst en gång per dag

Om du gillar denna blogg och inte redan följer Fitness & Hälsa på Facebook tycker jag att du ska gå in och göra det här. Då är risken mindre att du missar något härifrån!

Instagramkontot Fitness & Hälsa

Jag älskar Instagram som kanal eftersom jag själv inspireras mycket av bilder och rörligt material. Jag får ofta inspiration av att vara inne och titta i flödet där och hoppas att jag med mina bilder och videos också inspirerar. Mitt konto på Instagram består av en mix av hälsa, träning, kost och uteliv. Jag brukar försöka hålla det koncentrerat till mig och min hälsa, men ibland kommer någon uppdatering om min familj eller vänner med. Stundtals funderar jag på om jag ska nischa min Instagramprofil mer och inte ha den så pass spretig som jag har idag, men jag landar alltid i att jag gillar mixen av det jag har delar med mig av där idag.

Frekvens i uppdateringar: oftast 2 gånger per dag, ibland 1

Jag hoppas att du redan följer mig på Instagram, men om inte får du hemskt gärna göra det här!

Karin Axelsson på Facebook

Mitt personliga Facebook-konto

Jag finns såklart med min personliga profil på Facebook också och där lägger jag främst fokus på att dela sådant som jag vet att familj, släkt och vänner uppskattar att se. Där är jag alltså inte lika tränings- och hälsocentrerad även om sådana tips kommer upp där också.

Jag har visserligen ganska många vänner på Facebook, men jag håller det till personer som jag känner eller i alla fall känner till. Vill man följa mig och inte finns i min bekantskapskrets får man följa mig som Fitness & Hälsa.

Frekvens i uppdateringar: skulle tro att det blir 1-2 gånger i veckan

Karin Axelsson på LInkedIn

Karin Axelsson på LinkedIn

Sedan två år tillbaka jobbar jag som försäljningschef på Pineberry, byrå för SEO, SEM och Social Ads. Som jag nämnde använder jag LinkedIn väldigt mycket för jobbets räkning och som ett medium att bygga nätverk via Social Selling. För LinkedIn har jag en konkret målsättning och det är att öka mitt SSI (Social Selling Index) till 85 (jag ligger just nu på 80). För att lyckas med det krävs en tydlig strategi- och innehållsplan samt hög aktivitet. Jag varvar min aktivitet mellan att dela inlägg, lägga upp bilder/videos där jag tipsar om något eller väcker en tanke, skriva artiklar samt kommenterar andras inlägg.

På LinkedIn har jag en annan persona än den jag har i mina övriga sociala mediekanaler, men det finns vissa delar som i den personan som även går att hitta för de andra kanalerna. På LinkedIn är jag en person som engagerar mig i dessa ämnen:

  • SEO, SEM, Social Ads samt digital marknadsföring i allmänhet
  • Ledarskapsfrågor och personlig utveckling
  • En personlig touch med intresse i ämnen som hälsa, barn och att hitta balans i livet

Frekvens i uppdateringar: flera gånger om dagen (åtminstone på vardagarna)

Att jobba med mina sociala mediekanaler är extremt kul, men det är också krävande. Det roliga överväger dock och det är alla gånger värt den tid och det engagemang jag lägger ner.

Hur är det med dig. Jobbar du aktivt med dina sociala mediekanaler och vilken strategi har du?

4 Comments

  1. Jag önskar att jag hade mer tid att vara aktiv, men just nu tar privatlivet oerhört mycket energi.
    Däremot älskar jag ju att instagramma och blogga. De kanalerna är roligast, tycker jag. Men smart tips att dela insta-inlägg på fb-sidan, det har jag inte tänkt på. :-)

    Kram M

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.