Vi spenderade ju en vecka i Norge under vår husvagnssemester i somras, men jag har ännu inte berättat allt om det vi upplevde där. Precis som jag gjorde förra året efter det att vi hade varit på Island så kommer jag portionera ut våra upplevelser nu under hösten. För egen del blir det som att återuppleva allt det magiska och fina från Norge igen och för er del så hoppas jag att ni kommer njuta av vackra bilder och få tips på platser att besöka i Norge, om ni inte redan har.

Jag har tidigare bloggat om några av sommarens upplevelser i Norge, som när jag testade SUP i Norge, mina magiska morgnar i Andelsnes och om campingplatsen Toftemo där vi var de första två dagarna, men i detta inlägg kommer ni får veta mer om hur det var att köra Trollstigen, den vackraste vägen i Norge.

Trollstigen – våra upplevelser från den magiska vägen i Norge

Jag och mannen åkte på Trollstigen senast för nio år sedan. Vi hade varit på ett bröllop i Kungshamn i Norge och på vägen tillbaka hem hade vi möjligheten att åka via denna magiska och branta stig. Det blev visserligen en omväg på ett par timmar, men det var det sannerligen värt.

Med dessa fina minnen i bagaget var det med stor förväntan som vi tog oss an Trollstigen en av dagarna i somras.

Vi hade husvagnen på en camping bara en kvarts bilresa bort så det gick snabbt för oss att ta oss dit. Vi hade avvaktat någon dag innan vi åkte dit eftersom vi helst hade velat att det skulle vara klart väder den dagen vi åkte den trolska stigen. Men då väderutsikterna inte visade på att det skulle klarna upp bestämde vi oss för att åka trots det mulna vädret. Någon utsikt borde vi väl ändå få, tänkte vi.

Trollstigen i Norge

Som ni ser var det rejält mulet och ju högre upp vi kom desto svårare var det att se något runt omkring oss. Här är vi precis i början av färden och har än så länge klar sikt precis framför oss. Men vi kunde verkligen inte se upp till toppen…

Att fota från bilen medan vi körde var svårt. Det gick liksom inte riktigt att fånga allt det vackra och få en vy över helheten. Här ovan lyckades jag i alla fall fånga det mesta, det vill säga den krokiga, branta bilvägen, vattenfallet som störtar rakt ner, det mulna vädret över oss och den höga höjd vi befinner oss på.

Trollstigen öppnades år 1936 efter en byggtid på åtta år. Den omges av flera berg på över 1 000 meter och dess högsta punkt är 850 meter över havet. Vägen slingrar sig med hela elva hårnålskurvor innan man är uppe på toppen av den. Vägen är stängd vintertid och det förstår jag verkligen att den behöver vara. Det är nog så brant och hissnande att åka här sommartid. På vintern med all snö och is skulle jag tro att det är förenat med livsfara att åka den.

(Fakta: Wikipedia)

Trollstigen i Norge

När vi efter ungefär en halvtimmes färd uppför berget kom vi upp till toppen av det och kunde fortsätta bilfärden. Målet för dagen var Geiranger och de ljuvliga upplevelser som vi hade där kommer jag berätta mer om en annan dag.

Det jag vill visa här är hur vackert det är i de bergiga omgivningarna när man precis har kommit upp från att ha kört hela Trollstigen. Det varnades för får för det finns det många av. Strax efter den här fårskylten stannade vi till med bilen för att få en paus och samtidigt njuta av allt det vackra.

Bevisligen finns det många får där. Detta gäng fick vi hälsa på så snart som vi hade gått ut från bilen.

Trollstigen i Norge

Wilmer och Smilla agerade fåraherdar för en stund och tyckte det var kul att det gick att gå så nära dem.

Vi spatserade alla iväg en bit för att få uppleva allt det fina på riktigt. Som ni ser på kläderna så var det ganska kyligt där uppe i berget, en skön kontrast till den annars så varma sommaren 2018.

Tänk om man skulle bo i det där huset och ha all denna fina utsikt varje dag!! Jag skulle nog i och för sig bli skogstokig efter ett tag, men det är kul att leka med tanken.

Trollstigen i Norge

Vi hängde där en bra stund innan vi packade in oss i bilen igen och fortsatte vår tur, som alltså tog oss till Geiranger.

Det var mulet hela dagen och när vi på kvällen åkte på Trollstigen tillbaka såg vi lika lite av utsikten. Men att det var så pass mulet var fascinerande i sig och det var riktigt mäktigt trots att vi inte kunde se allt. Om du är i närheten någon gång och ännu inte har åkt Trollstigen så måste du göra det. Jag har nog aldrig åkt en vackrare väg faktiskt!

Mer om vår semester i Norge, sommaren 2018:

7 Comments

1. oj så vackert.. men läskiga vägar? Skulle också vilja ha det lilla huset men som sagt bli skogstokig också.. men ibland hade det varit så skönt.. jag känner att jag hela tiden längtar efter tystnad o ensamhet men som i fredags när 15åringen (sjuk) o 9åringen somnat kl 21,30, blev jag enormt rastlös istl för att bara vara o njuta.. lustigt!!

• Det är verkligen super vackert!
      Jag är också höjdrädd och bitvis är jag lite nojig när vi åker den. Men det är ingen fara så länge man kör försiktigt. Det finns stenar längs med vägkanten som stoppar upp. ;-)

2. Pingback: Andra veckan i september och det bästa i veckan från vecka 37 2018

3. Pingback: Geiranger - allt om vår bilutflykt till den vackraste platsen i Norge

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.