En nyhet som nämndes i de flesta medier igår var den studie gjord vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm där resultatet visade på att nära hälften (46 %) av svenskarna i yrkeslivet har en hälsofarligt låg kondition samt att detta har ökat dramatiskt sedan mitten av 90-talet.

När jag läser den undersökning som Friskis & Svettis nyligen har låtit göra får jag lite mer förståelse för vad detta skulle kunna bero på. Det denna undersökning, gjord av Sifo Kantar, visar är att bland de svenskar som inte gillar träning uppger över hälften (53 %) att de upplever att träning är tråkigt och jobbigt. Något färre än tre av tio (27 %) menar att de inte har hittat sin träningsform.

Om man tycker att träning är tråkigt förstår jag att tröskeln är hög till att träna. Åh, vad jag skulle vilja att alla hittar till en träningsform som man gillar, eller i alla fall lär sig att gilla!

I am ready träningspass

Foto av Josefin Stein

Här ser ni ett träningssällskap som just har tränat ett roligt träningspass. Detta träningsevent, arrangerat av I am Ready där vi tränade aerobics med 80-talstema, var verkligen hur roligt som helst!

Såklart är det inte helt naturligt att träna på det här sättet varje gång, men det ger en härlig kick om man får tillfälle till det någon gång. För mig är det viktiga att hålla fast vid en vardagsträning som är rolig och det hoppas jag att fler kommer göra framåt.

Jag lyssnade på Elin Ekblom Bak, som är universitetslektor vid GIH och en av författarna till studien som jag nämner i början av inlägget, när hon blev intervjuad på TV4 igår kväll, och jag tycker hon kommer med kloka råd. Det som fler svenskar behöver göra är att på regelbunden basis komma upp i lite högre puls och bli andfådda genom att utföra någon typ av träning. Man behöver inte träna speciellt länge och det spelar ingen roll vad man tränar. Det viktiga är att man gör något, om det så är raska promenader, simning, lek och dans eller löpning det handlar om.

Träning med barnen på semestern

Om man har barn är träning tillsammans ett ypperligt sätt att umgås på. Min och barnens favorit är att träna med kortlek. Det brukar vara både skojigt och bli jobbigt! Annars fungerar det ju lika bra att busa runt med barnen på en gräsmatta, sparka på en boll tillsammans eller leka tafatt.

veckans-traningsplan-4

veckans-traningsplan-5

Träning gör mig glad, så är det bara!

För varannan svensk, som idag har en hälsofarligt låg kondition, vill jag uppmana till att boka in tre tillfällen i veckan när man ser till att komma upp något i puls. Det behöver inte pågå under mer än i en 15-20 minuter per gång och jag tror nog att alla kan hitta till någon form av träning som man åtminstone kan lära sig att gilla på sikt.

Låt oss vända detta och gå mot en hälsosammare trend!!

Fakta från de två undersökningarna är hämtat härifrån och härifrån.

5 Comments

  1. jag har nog också lite blandade känslor till träning… många ggr känner jag att träningen är bäst i duschen efteråt.. Om man inte tänker på INNEBANDY, för den är ju rolig hela tiden, eller dom passen man får gjort när känslan är härlig hela tiden.. Vår lille kille snart 9 ska sluta på fritids i vår o det är nått jag längtar efter för att kunna lägga träning o rörelse i samband med jobbet… alltså kunna cykla, springa o gå till o från osv… Jag har bara 5km så det är toppenbra att lägga det i samband..

  2. Pingback: Första helgen med vinterkänsla och en försmak av jul

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.