Januari månad och alltid samma sak. Gymmen är fyllda med alla som har avlagt nyårslöften och i alla fall för stunden är fyllda med pepp och motivation. Men hur gör man för att behålla den där januaripeppen till resten av året och livet så att man faktiskt fortsätter att träna även efter januari månad?

Jag som aldrig har drabbats av en specifik januaripepp, utan är pepp på träning och en hälsosam livsstil året om, har några tips som jag vill dela med mig av. Jag vet att ni är många som liksom jag är pepp på träning året om, men förhoppningsvis kan jag med dessa tips vara till hjälp för några i alla fall.

Januaripepp året om – så behåller du träningsmotivationen

  • Ha realistiska förväntningar på dig själv – Vi har av naturen ofta höga krav på oss. Det är lätt att dra sig med av den pepp du känner i början av året och ambitionen är säkert då att du ska träna varje dag. Men frågan är hur realistiskt det är och hur länge du kommer kunna hålla det? Sätt ett träningsmål som du vet är rimligt att hålla varje vecka hela året! Att träna två gånger i veckan och hålla fast vid det är så mycket bättre än att träna fem gånger i veckan i januari och sedan inget mer.
  • Sätt upp tydliga mål och delmål – Vad vill du uppnå med den regelbundna träningen? Att sätta upp tydliga mål är bra för att du ska orka hålla i och känna mening i det du gör. Formulera ett tydligt mål och sätt även upp delmål på vägen. När du uppnår ett av delmålen ska du såklart fira det!
  • Tillåt dig inte att få ha några ursäkter – Det är egentligen bara sjukdom som är en godtagbar ursäkt. I övrigt ska det inte få finnas någon annan.
  • Skaffa en buddy – När du har lovat någon annan att du ska gå och träna så är det svårare att smita undan. Smart är alltså att skaffa en Buddy som du möter upp på gymmet eller i löpspåret alternativt någon som du ber om att kolla av med dig om du har gjort dina träningspass för veckan.
  • Ta hjälp av en personlig tränare – Om du känner dig osäker på var och hur du ska börja så är det värt att investera i en personlig tränare. Då får du hjälp med ett träningsupplägg som passar just dig och konkreta råd kring hur du ska utföra träningen.
styrketräning på World Class Vasastan
styrketräning på World Class Vasastan

Ytterligare ett bonustips är att hitta till en träningsform som du tycker är rolig för alla har vi något vi gillar eller kan lära oss att gilla. Det är jag övertygad om.

Själv är jag inne i en period när jag tycker styrketräning är riktigt roligt. Att få gå loss bland vikter och maskiner och kombinera det med pulshöjande övningar är bland det bästa jag vet. För någon annan är raska promenader, ridning, simning eller karate favoriten. Hitta din favorit och satsa på den!

Snart är det februari. Låt oss behålla träningspeppen då med!

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.