Jag har tänkt på det i ett par år, att det skulle vara kul att testa att ställa upp i det som är det största, första och mest utmanande hinderbaneloppet i Norden, det vill säga Tough Viking. Men jag har slagit bort tanken med ursäkten att det nog inte är något för mig.

Ju mer jag har hört om loppet från kollegor som har testat det så har jag dock blivit mer och mer sugen och när mannen kom hem en dag för några veckor sedan och pratade varmt om det så började jag känna alltmer att detta måste jag ju testa.

Så i helgen gjorde vi det, vi anmälde oss till Tough Viking i maj! Jag och mannen kommer köra den 8 km långa hinderbanan och sonen ställer upp i barnversionen, som är 1,5 km lång. Oj, vad jobbigt, super tufft, utmanande, lerigt, tungt och fantastiskt roligt det ska bli!!

Att springa en längre sträcka och därtill utföra runt 20 hinder kommer inte vara en utmaning i sig för mig. Det är främst några av hindren som kommer vara min stora utmaning så för att vara så förberedd som möjligt gäller det nu att träna på mina svagheter under våren så mycket som möjligt.

Armgång med Karin Axelsson
Armgång med Karin Axelsson
Armgång med Karin Axelsson
Armgång med Karin Axelsson

Detta kommer jag behöver träna mycket på inför Tough Viking:

  • Armgång – Flera av hindren innefattar armgång av något slag och jag har ännu inte fått till den där svingen när jag tar mig framåt i armgången. Det blir till att träna detta mycket!
  • Hänga i räcke – En del i att bli duktig på armgång är att ha en bra greppstyrka så jag ska träna mycket “bara” i att hänga i räcket. Det är jobbigt nog det…
  • Bada i iskallt vattenJag har varit inne på det, att jag vill vinterbada, och för att vara så mentalt förberedd för vattenhindren som möjligt tror jag att det skulle vara bra att göra det.
  • Klättra i rep – Jag har nog aldrig gjort det så det gäller att jag letar upp ett ställe där det finns rep så att jag kan öva på detta. Känns som att det kommer bli ett gäng besök på Extremfabriken för vår familj i vår!
chins1
chins
chins2
chins3

Att bli bättre i chins skadar nog inte heller så chinsträning kommer jag också lägga in mer av. Om jag lyckas förbättra mig i de övningar jag nämner ovan så borde jag ha bra förutsättningar när det är dags den 11 maj. Det gäller också bara att vara mentalt inställd på att det inte är någon fara att springa över eld samt att få elstötar i sig…!

Framför allt är jag taggad på att göra denna utmaning tillsammans med min man och att sonen också ska delta. Då kan vi peppa varandra med träningen inför hinderbaneloppet under hela våren. Och om jag tycker att Tough Viking är riktigt skoj så anmäler jag mig kanske till versionen i höst när banan är hela 15 km lång. Då ska några av mina kollegor delta!

Har du kört Tough Viking någon gång? Berätta i sådant fall gärna om din upplevelse!!

9 Comments

  1. Det låter ju grymt jobbigt och roligt :) Lycka till med träningen inför, det blir ju liksom ännu roligare om man har tränat inför…

    • Eller hur!
      Ja, man får göra ett straff istället. Kan ex vara springa x antal varv i någon runda eller göra x antal armhävningar, som jag har förstått det.

  2. Pingback: Det bästa i veckan från vecka 2 2019

  3. Kul!
    När jag gjorde loppet (maj = kallt vatten. Det går ju ett lopp i aug också, gjorde iaf då) så hade jag tränat mig tull bra greppstyrka, men armgången kom efter istanken och eftersom kläderna var blöta (man måste dyka under ett hinder i containern) så hade jag ingenstans att torka händerna och gled av ganska fort. Kanske kan man ha en liten handduk/näsduk i en påse att torka händerna med, tänkte jag efteråt.
    Ullkläder är att rekommendera. Jag hade syntet på mig och blev så kall och kläderna vägde mkt.
    Dyka i kallt vatten (minst 3 moment var det som innebar det) var det bara att gör’t. Inte tänka, bara göra. Inget jag hade tränat och det gick bra.
    Klättra i rep gjorde vi i mellanstadiet ända till taket på gymnastiksalen (obs finsk skola). Takterna satt i och det var enkelt att plinga klockan på 5 meter :) Fotlås är mitt tips dvs låsa repet med fötterna, men har förstått att de använder ren armstyrka på crossfit tex,
    Ingen kontrollerar straffarmhävningar och tiden är inte viktigt på detta lopp (det kan ju inte vara när man teoretiskt sätt kan fuska om man vill), så det är bara att strunta i klockan och ha kul!

    • Tack för att du delar med dig, Milla!
      Bra tips där med någon handduk att torka av sig med inför armgången. Ska kolla upp ullkläder. Låter smart att ha det!!
      Grymt jobbat att du klarade det!

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.