Ju närmare vi kommer våren desto tydligare blir det för mig att Tough Viking närmar sig. Lördagen den 11 maj står jag, mannen och sonen, bland många andra, på startlinjen, och då vill jag känna att jag har förberett mig så mycket som möjligt.

Bild hämtad från Toughviking.se

I dagarna gick Tough Viking ut med hur banan den 11 maj kommer se ut. Vi kommer ställa upp i den variant av vikingen som är 8 km lång och jag häpnas över att de har lagt in så mycket som 30 hinder på denna bansträcka. Att ta sig över hela 30 stycken hinder är mycket och jag är övertygad om att det kommer bli en tuff utmaning!

Är det någon av er som har koll på åt vilket håll man springer banan? Jag har fått för mig att man springer den medsols, men jag är inte säker…

Trots att jag vet att de hinder som har med armgång och repklättring att göra kommer vara svårast för mig är det ändå elden jag är mest nervös för. I och med att jag inte är bra på att hoppa högt är jag rädd för att jag kommer bränna mig på lågorna. Hur tränar man egentligen på att hoppa över eld? Gissar att jag får träna på att hoppa högt och långt rent generellt.

När jag och en kollega var på Extremfabriken för ett par veckor sedan tränade vi bland annat på repklättring. Det var då jag verkligen insåg hur svårt det är och för att ha en chans att lyckas med rephindret kommer jag behöva nöta teknik ett bra tag till.

Ikväll är det dags för Extremfabriken igen och då får jag chans att inte bara träna mig i repklättringen utan också på armgång, Farmers Walk, lyfta atlassten, springa upp för ramp, ta mig över hinder, klättra i nät och gå balansgång. Ska bli hur kul som helst och jag vet att varje sådant pass är extremt välbehövligt för mig för att jag ska ha en chans att klara banan den 11 maj.

Om du har missat mitt inlägg jag skrev i samband med att jag anmälde mig till Tough Viking så hittar du det här. Nu: 2 1/2 månader kvar!!!

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.