Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Workoutstories

Träningspasset 5 x 6

Alltid på torsdag morgnar håller jag träningspass för mina kollegor. I torsdags förra veckan var det ingen av kollegorna som kunde vara med så jag fick träna själv i gympahallen. Vi har egentligen tillgång till hallen i en timme, men jag ville få till ett kortare och mer effektivt pass än så och körde därför ett upplägg med sex olika block á fem minuter. Jag vilade i ca en minut mellan varje block, vilket gjorde att hela passet tog runt 35 minuter.

Övningarna för varje 5-minutare går såklart att variera, men här får du träningsupplägget så som jag körde det.

Block 1: Knäböj av olika slag

De första fem minuterna fyllde jag med knäböj. Jag varierade mellan breda och smala knäböj, mellan djupa och knäböj hela vägen samt knäböj med och utan armar ovanför huvudet.

Fem minuter senare var benen ganska möra, men då var det dags för nästa block med fokus på ben och rumpa.

Block 2: En mix av utfall och jägarvila

Under block nummer två varierade jag mellan utfall och jägarvila. Är man riktigt sugen på jägarvila och vill utmana sig själv där kan man ju testa att bara sitta i den övningen. Jag gillade variationen av de båda övningarna och adderar man även utfallshopp får man även jobba med pulsen en del.

Block 3: Ryggresningar

Därefter lade jag fokus på rygg genom att göra ryggresningar. Att göra olika ryggresningar konstant i fem minuter är ganska så krävande så jag valde att pausa korta stunder innan jag fortsatte.

Även när det kommer till ryggresningar kan man ju variera dem en hel del. Ibland lät jag benen och fötterna vara i golvet, ibland fick de vara i luften. Ibland hade jag armarna ovanför huvudet och ibland längs med kroppen. Ibland jobbade jag med små pushar i övre läget, men oftast jobbade jag i det större rörelseomfånget, hela vägen från golv och upp så långt jag kom.

Block 4: Mountain Climbers på olika sätt

Vid block nummer fyra var det dags för Mountain Climbers och jag varierade mellan snabba fötter och långsammare, sega kliv framåt, på sidan av kroppen.

Block 5: Armhävningar

Jag ville även att armar och axlar skulle få sig en omgång och det fick de under block fem när jag fokuserade på armhävningar. Att träna armhävningar konstant i fem minuter är väldigt tufft så jag lade in kortare pauser mellan varven där jag sträckte ut och vilade. Sedan var jag på´t igen! Hittade till en rolig och utmanande variant av armhävning där jag lyfte ena benet i samband med att jag sjönk ner genom att böja på armbågarna.

Block 6: Olika hopp

Avslutningsvis ville jag komma upp i puls och satsade på hopp av olika slag. Jag gjorde Jumping Jacks, höga hopp upp på plint, Tuck Jumps och sidohopp på bänk. Här sätter bara fantasin stopp för olika hopp finns det mängder att göra av.

Hoppas att mitt upplägg har inspirerat dig till att testa något liknande! Idag är det torsdag igen och jag kommer inleda även denna torsdag med träning i denna gympasal, denna gång med några kollegor som sällskap och även sonen. Det blir skoj!

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Annons
Annons