När barnen är med i matbutiken och vi står framför mejerikylen med alla yoghurtprodukter så pekar de alltid på de mest färgglada yoghurtförpackningarna, det vill säga de som innehåller antingen väldigt mycket socker eller väldigt mycket sötningsmedel. Det är ju inget konstigt att de sötade yoghurtsorterna är de som många barn tycker är de godaste, i alla fall om de en gång har fått prova.

Vi har på senaste tiden försökt undvika att köpa hem just de här yoghurtsorterna, just för att det känns så onödigt att de ska börja sin dag med att äta en skål med socker. Istället för sockrade fruktyoghurtar köper vi hem naturell yoghurt som de äter tillsammans med färsk frukt eller bär alternativt som vi gör smoothie av. Eller så äter de mjölk tillsammans med havreringar, ett bra och osötat alternativ som vi har hittat i hyllan med flingor och müsli. Just i den hyllan är det som bekant också svårt att hitta bra alternativ utan socker som barn också tycker är goda. Men havreringarna från Frebaco är perfekta ur den aspekten!

Krämig äppelyoghurt utan socker – recept

I helgen sade jag till barnen att de skulle få äppelyoghurt till frukost. De älskar smaken av äpple, men det var såklart inte den sockrade äppelyoghurt som finns i affären som jag pratade om, utan jag hade kommit på ett eget sätt att göra äppelyoghurt på.

Jag har på senaste tiden snöat in på att steka äppelbitar i smör och kanel och ni som brukar hänga här har sett att jag har ätit det till både gröt och plättar på sistone. Nu gjorde jag samma sak, det vill säga stekte äppelbitar tillsammans med smör och kanel, och serverade det tillsammans med naturell, krämig yoghurt och valfria flingor. Ni ser ju hur fint det blev och galet gott var det också!

När äpplena var färdigstekta tog jag fram burkar. Jag började med att lägga ett lager med havreringar eller granola (också den sockerfri, denna gång AXAs sort med blåbär, kardemumma och dadlar) i botten, hällde sedan på naturell yoghurt och klickade i en sked med stekta äpplen. På med mer yoghurt och sedan resten av de stekta äpplena innan jag slutligen toppade härligheten med fler havreringar alternativt granola.

Jag och Lillasyster ville ha granola…

… medan Storebror ville ha havreringar.

Det här blev till en söt och smakrik frukost utan att innehålla varken det minsta av socker eller sötningsmedel. Och att barnen gav den tummen upp och gärna ville ha mer när innehållet i burken var slut visar ju på att man inte behöver köpa sockrade yoghurtsorter till sina barn.

Som ni ser var barnen ivriga att smaka. Tur att jag hann knäppa så många bilder innan den där handen kom och tog en burk! ;-)

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.