Jägarvila är ju som bekant en väldigt statisk övning, som kan vara lite långrandig att göra. Jag får själv kämpa med mitt pannben för att orka sitta så länge som möjligt i denna ställning och nog för att det är nyttigt att träna på så kan det vara kul att variera denna övning ibland.

Förra veckan när jag och kollegorna tränade ihop och vi körde tabata-intervaller så lät jag jägarvila vara en övningarna och vi kombinerande den med ryggresningar. Att varva jägarvilan med en helt annan övning visade sig vara hur bra som helst så igår när jag tränade ett pass hemma körde jag den kombinationen igen, det vill säga tabata-intervaller med jägarvila och ryggresningar.

jagarvila

När man varvar denna statiska benövning med något helt annat så får man ny energi till att sitta en stund till. Jag har inte testat att maxa mig i denna variation av övningar ännu, men jag kan tänka mig att det totalt sett går att sitta många fler minuter i jägarvilan när man lägger upp det på detta vis.

Andra övningar som passar att varva jägarvilan med:

  • armhävningar
  • plankan
  • stående rodd med hantlar
Karin Axelsson tränar jägarvila

Hur känner du nu inför denna övning? Jag vet att det är många som tycker den är extremt jobbig och drar sig för att göra den, men nu när du kan varva jägarvilan med något annat, kommer du göra den oftare då?

jägarvila

Just nu när jag skriver detta är det tidig onsdag morgon och jag är på väg till ett tufft träningspass på Switch Gym. Att jag skriver tufft är just för att jag vet att det kommer bli det, om vi sedan kommer göra jägarvila eller inte låter jag vara osagt. Men jag känner lite av en skräckblandad förtjusning för att jag vet att jag snart kommer ha blodsmak i munnen samtidigt som jag kommer ha grymt kul.

Njut av din onsdag!

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.