Det var egentligen inte tänkt så, men det visade sig att veckan efter Tough Viking (Race Report här) blev en riktigt tuff träningsvecka för mig. Jag fick feeling, det har känts bra i kroppen och jag vet att denna efterkommande vecka blir (antagligen) lite lugnare träningsmässigt. Därför blev förra veckan en tuff träningsvecka.

Den tuffa träningsveckan

Den tuffa träningsveckan avslutades igår med ett härligt tufft maxar-pass som jag och sonen körde. Åh, vad jag gillar att träna den sortens pass med honom!

Innan jag berättar mer om gårdagens tuffa pass kan jag konstatera att jag sprang mer än jag brukar förra veckan. Två löparpass blev det, varav ett av dem var 10 kilometer, alltså lite längre än det jag vanligtvis springer på ett pass nu för tiden. Jag fick rejält med träningspass efter det kettlebellspass som jag körde hemma en av dagarna, vilket tyder på att jag tog ut mig. Jag testade en ny klass för mig: Funktionella styrka på Träningspuls. Det var riktigt tuff styrketräning där vi verkligen gick på djupet i övningarna. Lördagen var min vilodag från träning, men med tanke på att jag och mannen grävde och körde skottkärror med tung jord in i skogen hela förmiddagen så “tränade” jag en del ändå.

Denna tuffa träningsvecka avslutades alltså med veckans kanske tuffaste pass. Här berättar jag mer om det!

Det tuffa träningspasset – ett maxarpass

Vi började med uppvärmning i form av jogg i skogen. Farten anpassades till vad 7-åringen klarade av och efter att ha lufsat runt i 10-15 minuter var vi härligt varma i kropparna.

Jag njöt av att vara i skogen. Sonen var mest ivrig över att få komma hem till trädgården igen och köra det riktiga passet. En bra anledning till att skynda på stegen!

Efter den uppvärmningsrundan körde vi igång, båda klädda i våra Tough Viking-tischor såklart!

Upplägget på passet var likt det vi körde tillsammans den 1:a maj när vi hade en ledig dag mitt i veckan. Via länken hittar du till det. Vi bytte dock ut en av övningarna, men för övriga sju övningar kunde vi jämföra med de tider vi hade senast. Vi tävlade alltså främst individuellt, med ambition att slå sin egen tid mot sist. Jag gjorde dock missen att inte kolla upp vad jag klarade senast så jag visste inte riktigt vad jag hade att sikta på…

Dessa övningar körde vi igår – i parentesen ser du vad jag klarade på respektive övning denna gång:

  • Chins (3 stycken, nästan 4… – 1 sämre mot sist)
  • Hänga (1:28 minuter – 4 sekunder kortare än sist)
  • Burpees (45 stycken – Hela 12 bättre än sist!!)
  • Dips mot stol (40 stycken – 8 bättre än sist!)
  • Armhävningar (42 stycken – Hela 12 bättre än sist!)
  • Plankan (1:36 minuter – 2 sekunder kortare än sist…)
  • Jägarvila (4:26 minuter – ca en halv minut kortare än sist…)
  • Bära sten från mark, upp till stol och upp över huvudet (20 stycken – Denna gjorde vi inte sist och kunde inte jämföra)

Nu vet jag vad jag behöver finslipa till nästa gång. Det jag är framför allt nöjd med i gårdagens pass är antalet armhävningar och Burpees jag orkade göra på raken!

Jag hade ingen bra jägarvila-dag igår. Direkt när jag satte mig till rätta vid garageväggen kände jag det. Har klarat långt mycket bättra än 4 och 1/2 minuter tidigare. Men sonen hade sannerligen en riktigt bra dag för jägarvila. Senast klarade han 3:58 minuter innan han totalt kollapsade ner på golvet. Igår lyckades han stå i mer än 10 minuter! Galet bra!!

Vilket tränings-team vi är, vi två. Han har ett sådant driv och en sådan vinnarskalle – och jag älskar att se det!!

Skönt att få avsluta en tuff träningsvecka på detta tuffa sätt. Den här veckan kommer jag ha mer tid för återhämtning – välbehövligt och skönt.

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.