Det finns mycket som är skönt med att bli äldre och därmed också klokare. En sådan sak är att jag har en så mycket mer en avslappnad syn på det här med träning och hälsa nu jämfört med när jag var yngre. Jag tänkte att jag ska visualisera hur pass mycket det skiljer på Karin 39 år mot Karin ca 25 år när det kommer till inställningen till träning, hälsa, kost och livet.

Karin Axelsson gifter sig - 2008
Foto från vårt bröllop. Då var jag 28 år.

Karin 25ish år:

När jag var 25 år hade jag precis träffat min blivande man. Jag var nykär och borde ha varit trygg nog i mig själv för att kunna slappna av kring det här med träning, kost och hälsa. Men så här i efter hand tycker jag inte att jag var det. Här kommer några punkter kring det beteende och den inställning Karin 25ish år hade.

  • Varje vecka, oavsett vad, tränade jag 5-6 gånger. Träningspassen var alltid högintensiva, dvs ett yogapass eller en power walk var inte giltiga som träning.
  • Mina träningspass var alltid minst 60 minuter långa.
  • Väckarklockan ringde 04:30 varje morgon för att jag skulle hinna med en promenad på 60 minuter innan frukost och träning. Jag hade hört att man förbrände mer kalorier om man promenerade direkt på morgonen utan att äta innan så då var jag tvungen att göra det.
  • Jag var inte så ofta med på sociala aktiviteter med jobbet eftersom jag hellre prioriterade att ställa klockan på 04:30 varje morgon.
  • Jag fyllde ett tydligt matschema, som inte fick ändras på, oavsett vad. Om jag åt en smörgås bredde jag kvarg med 1% fett på den eftersom smör var för fett, tyckte jag.
  • Varje gång jag tränade löpning, cykling eller stod på en av konditionsmaskinerna på gymmet klockade jag mig själv. Jag var inte nöjd med ett träningspass om jag inte hade sprungit eller cyklat snabbare än sist.
Ett träningspass i Kungsträdgården

Karin 39 år:

Vändningen för mig kom när jag fick barn. Jag var 32 år när vår son föddes och plötsligt fanns det något i livet som var viktigare än min träning, kost och andra rutiner. Nog för att min man alltid har varit super viktig för mig, men med ett barn i livet så ställs ju saker och ting på sin spets och du är tvungen att låta barnet gå först av allt – alltid.

Det var väldigt nyttigt för mig att behöva sätta mig själv i andra hand. Detta till trots har jag alltid sett till att prioritera min hälsa och träning högt. För jag vet att om jag inte får träna eller får min dos av egentid mellan varven blir jag inte heller en bra mamma. Inställningen till träningen, kosten och livet har dock blivit mer hälsosam och den förändringen skedde successivt sedan jag blev mamma.

Här kommer några punkter kring hur jag ser på och beter mig gällande träning, kost och livet idag.

  • Jag försöker träna 5 gånger i veckan, men om det blir 3 eller 4 gånger en vecka så är det ingen fara. Då kom det övriga livet emellan liksom.
  • Ett träningspass för mig idag kan vara 20 minuters tabata-träning på vardagsrumsgolvet. Om det är vad jag hinner så är jag nöjd med det!
  • Jag går visserligen fortfarande upp tidigt, men 04:30 är det sällan klockan ringer. Jag ser till att prioritera de timmars sömn jag behöver få för att må bra.
  • Vardagsmotionen är viktig för mig. Men jag går inga timmes långa promenader eller räknar steg utan jag passar på att gå till och från tåg samt upp och ner för trappor så mycket som jag kan.
  • På min lediga tid är jag med min familj så mycket som möjligt och utöver det stannar jag gärna kvar på jobbet på en AW om jag kan eller träffar mina vänner. Det finns utrymme för mer än bara jobb och träning, vilket är underbart!
  • Yoga har blivit en naturlig del av min träning och till skillnad mot förr så ÄR yoga träning för mig. Jag behöver den som ett komplement till den mer högintensiva träningen, som jag också gillar.
  • Jag njuter av det goda i livet och äter allt, men inte alltid. När jag äter en smörgås har jag vanligt smör på brödet.
  • På senare tid struntar jag i allt vad tidtagning och pulsmätning heter när jag tränar. Jag springer för att må bra, för att komma ut och få andas frisk luft, inte för att pressa mig själv till nya tider eller rekord. Jag gillar fortfarande att pressa mig själv när jag känner för det, men själva syftet med träningen är inte längre att maxa eller hela tiden prestera bättre. Idag kan syftet lika gärna vara att få lufsa runt och bara vara själv för en stund.

Tänk, vad härligt det är att bli äldre och klokare. Håller ni inte med?!!

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.