Tänk, vilken lyx att få en helt ledig dag mitt i veckan. I vår familj jobbade visserligen mannen igår på 1:a maj, men vi andra tre var lediga och njöt av det. Så här såg vår första dag i maj ut.

Det bästa med en ledig dag är att inte behöva ställa klockan och vi sov tills vi vaknade. Lillasyster vaknade i och för sig redan vid 7, men vi andra två sov till 8. Så skönt!

Vi hade ingen tid att passa på förmiddagen så vi kunde äta frukost i lugn och ro. Barnen hade önskat sig smoothie till frukost redan dagen innan så jag plockade fram nästan alla bär vi hade i frysen och drog igång en stor sats.

Ta da, smoothien klar! Eftersom jag hade så många frysta bär och fryst banan i den (samt kvarg och mjölk) blev den nästan som glass. Inte helt fel att äta blåbärsglass till frukost!

Vi började med varsitt glas, men båda barnen ville ha påfyllning nästan direkt. Blåbärssmoothien fick alltså ett bra betyg!

Efter frukost och tandborstning var det dags för träningspass. Barnen var lika taggade som jag och planen var att köra ett pass där vi skulle maxa oss i vardera övning. Först värmde vi upp med Följa John.

Träningspass – maxa dig i varje övning

Dessa övningar körde vi – i parentesen ser du vad jag klarade på respektive övning:

  • Chins (4 stycken, nästan 5…)
  • Jägarvila (5:02 minuter)
  • Dips mot stol (32 stycken)
  • Plankan (1:38 minuter)
  • Hänga (1:32 minuter)
  • Armhävningar (30 stycken)
  • Burpees (32 stycken)
  • Knäböj till huk (120 stycken)

Man var alltså tvungen att köra på hela tiden, utan paus, samt hålla ett jämnt tempo i varje övning. Jag är ganska nöjd med mitt resultat, men hade egentligen kunnat pressa mig lite till i några av övningarna. Älskar att se Storebrors vinnarskalle som visade sig i varje övning. Han gjorde övningarna hela tiden efter mig och försökte då slå mitt resultat. Detta lyckades han med i fyra av övningarna, t ex gjorde han 40 burpees på raken. Det är coolt av en 7-åring, tycker jag!

Sedan åkte vi och handlade lite mat och jag lagade hamburgare. Typiskt god 1:a maj-mat! Jag glömde dock den picklade rödlöken….

styrketräning i skogen
styrketräning i skogen

Min plan sedan innan var att vi sedan på eftermiddagen skulle åka till en plats i närheten av Akalla som ska ha väldigt vackra vitsippefält. Men tiden började bli knapp och det hade dessutom börjat regna lite, så vi hoppade över det. Kan tänka mig att platsen där är minst lika vacker som den på bilderna ovan där jag kör ett träningspass. Kanske att vi hinner förbi där en sväng till helgen istället?!!

På kvällen hade Storebror fotbollsträning så vi åkte dit alla tre. Bra jobbat av honom att spela boll i 1 och 1/2 timme efter det träningspass vi hade kört på förmiddagen!

Den lediga dagen försvann förbi på ett kick, men det var riktigt härligt och värdefullt att få en sådan dag mitt i veckan. Nu är det bara två dagar kvar till ledigt igen. Hoppas att du hade en fin 1:a maj och som jag njuter av att ha årets kanske finaste månad framför oss!

4 Comments

  1. Så gott med Smoothie, hade sett fram mot det i går hemma också, men vaknade till strömavbrott som hängde i fram till lunch så det fick bli annat till frukost…

  2. Pingback: Det bästa i veckan från vecka 18 2019 - Valborgsveckan

  3. Pingback: Den tuffa träningsveckan och det tuffa träningspasset

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.