Många är duktiga på att SEO-optimera nya inlägg och artiklar som man skriver på sin blogg eller sajt, men det är dessvärre vanligt att man missar att SEO-optimera gamla inlägg. Det finns ett stort värde att gå tillbaka till gamla inlägg och optimera dem till en bättre SEO i de fall de har potential till att ranka bra/bättre för sina sökord. Här berättar jag mer om hur jag jobbar med att SEO-optimera gamla inlägg här på bloggen.

SEO-optimera gamla inlägg

Det är smart att bevaka vilka inlägg det är som driver in mest trafik till bloggen (detta gör du i Google Analytics) samt vilka sökord det är som bloggen rankar bra på idag (det ser du i Google Search Console). Gamla inlägg som fortfarande lever just eftersom de rankar högt upp på Google är guld värda eftersom de gör att nya besökare fortsätter att hitta in till din blogg eller sajt.

För egen del har jag ett gäng gamla blogginlägg som drar in nya besökare dagligen till bloggen. Denna blogg rankar t ex väldigt bra på “bygga utegym” och jag har då detta inlägg från förra året som driver in trafik och genom att synas högt upp för “bananbröd utan socker” med detta inlägg kommer det kontinuerligt in nya besökare som antagligen vill baka sådant bröd.

karin-traningsmotivation-tips-2

Att många gamla blogginlägg kan synas högt upp i sökresultatet har ofta att göra med att de är just gamla, men ofta finns det en del förbättringar som går att göra med dessa äldre inlägg som skulle öka potentialen för dem att synas ÄNNU bättre. Det är också viktigt att de som hittar till din blogg får ett bra intryck av den och vill stanna kvar. Därför anser jag att det är klokt att fräscha upp de gamla inläggen med jämna mellanrum.

SEO-optimera gamla inlägg – en checklista

Du vill såklart inte optimera bort det som redan är av ett bra SEO-värde idag i inlägget. Det du ska göra är att kolla igenom och säkerställa att du har optimerat korrekt när du skapade inlägget. I de fall det finns förbättringar som går att göra ska du göra dem! Här kommer en checklista:

  • Hur ser title och meta description ut? Är sökordet med på ett tydligt sätt och är det ett bra “flow” i texterna?
  • Har du med sökordet i rubriker och i brödtexten?
  • Länkar du till andra externa och relevanta sajter från inlägget samt internt till liknande inlägg på bloggen? Om inte kan det vara klokt att se över det.
  • Finns sökordet med i alt-texten i bilderna?
  • Om du skulle vara en helt ny besökare och kommer in till bloggen för första gången via detta inlägg får du en bra upplevelse då?
Fiberrik och nyttig ugnspannkaka - recept

Ett av mina äldre blogginlägg som drar mycket trafik (faktum är att det drar topp 3 mest trafik till bloggen i år) är mitt receptinlägg om fiberrik och nyttig ugnspannkaka. Varje gång jag har gått in på det inlägget den senaste tiden har jag skämts, främst för att bilderna är så fula (var inte lika duktig fotograf och bildredigerare då 2010…), men också för att texten inte låter bra och jag har inte SEO-optimerat alls så bra som jag skulle ha gjort om jag hade skrivit inlägget idag. Trots detta rankar detta inlägg 1:a på “fiberrik ugnspannkaka” och 3:a på “nyttig ugnspannkaka”!

I helgen och igår slog jag slag i saken. Jag fotade och redigerade nya bilder till inlägget och jag skrev om samt SEO-optimerade det till ett ännu bättre inlägg. Hur bra ska det inte ranka nu framöver när Google spindlar av inlägget igen?!!

Kolla in inlägget här om du är nyfiken på att se hur det ser ut nu!

Detta SEO-optimerade jag för inlägget om ugnspannkakan:

  • Jag skrev om texten så att den fick bättre flyt och adderade sökfrasen vid något mer tillfälle. Jag skrev dock inte om den alltför mycket då jag inte vill förstöra det som Google anser är bra och relevant med den idag.
  • Jag adderade någon mer rubrik, som inkluderade sökfrasen.
  • Jag tog bort de gamla bilderna och laddade upp nya, fräscha. Jag såg till att låta alt-texten innehålla sökfrasen på samtliga foton.
  • Jag förbättrade titel och meta description något. Märk väl att jag inte ändrade permalänken. Känns onödigt, dels för att sökfrasen redan fanns där och dels för att jag skulle ha behövt 301-redirecta om url’en då.
  • Jag adderade en intern länk i texten till en liknande sida.

Hoppas att detta gav er några tips på vägen! Ställ gärna frågor i kommentarerna om du undrar över något!

Jag har för övrigt lagt till detta inlägg tillsammans med mina övriga blogginlägg med SEO-tips här i Karins SEO-skola. Bra att ha dem samlade någonstans!

12 Comments

  1. Men åhhh vilket bra inlägg! Jag är sämst på sånt här! Borde verkligen ta mig tid och lära mig men har så svårt att få tummen ur! Men nu fick jag jätteinspiration, tack

    • Kul att du blev inspirerad!
      SEO är ju så kul och super viktigt, men det tar tid. Både att utföra och att sedan invänta resultaten av det. Men så värt!

  2. Kanske en dum fråga men… :-P
    När du ändrar och uppdaterar ett gammalt inlägg, låter du den ligga kvar med samma publiceringsdatum? (Dvs “bara” uppdaterar” det?) Dvs du/man ändrar inte så det blir ett nyare publiceringsdatum?

    • Tycker det är en jätte bra fråga!!

      Personligen brukar jag sällan göra det då jag tycker kopplingen mellan när jag skrev ett visst blogginlägg och vad det handlar om ofta är så pass tydlig. Men för mer ”tidsobundna” artiklar/inlägg skulle jag säga att det kan var bra att ändra till nytt publiceringsdatum.

  3. Väldigt intressant inlägg Karin! Även fast jag inte har en blogg eller hemsida så jag förstår inte allt. Vad är en alt text och vad fyller den för funktion?

    • Kul att du gillar inlägget, Ellen!

      Alt-text är ett attribut till bilder och andra objekt som visas istället för objektet om webbläsaren inte kan läsa av objektet eller användaren har stängt av det av någon anledning. Google-algoritmen tittar mycket på det eftersom den har svårt att scanna av vad själva bilden eller objektet föreställer.

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.