Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

10 000 steg om dagen

Karin på promenad i Bergianska trädgården - Brunnsviken runt

Jag har inga som helst problem att få till min träning varje vecka. Att träna varje vardag sitter som en rutin, lika inrutad som att jag borstar tänderna varje morgon och kväll. Det är jag tacksam för. Men att få till 10 000 steg om dagen sitter inte lika hårt som en rutin hos mig tyvärr.

Vardagsmotionen är viktig för oss. Det tror jag att de flesta av er har koll på och vet om också. Om jag skulle vara tvungen att välja mellan träning eller vardagsmotion skulle jag faktiskt välja det sistnämnda. Kroppen behöver rörelse varje dag och när vi blir stillasittande under alltför långa stunder så tappar vi både kreativitet, hjärnkapacitet och ämnesomsättning.

10 000 steg om dagen

Det pratas om att 10 000 steg om dagen är bra att komma upp i. 10 000 steg motsvarar ungefär en dryg timmes promenad. För att ha något annat att jämföra med går en vanlig kontorsarbetare i snitt 4000-5000 steg om dagen. Tänker man inte på att planera in promenader utöver de som man gör på jobbet eller i hemmet så kommer man alltså bara upp i ungefär hälften av 10 000 steg, åtminstone om man har ett stillasittande jobb som jag har.

För mig är det också så. Om jag inte medvetet tar en extra promenad, en omväg eller planerar in en powerwalk så kommer jag inte upp i 10 000. Jag har under de senaste veckorna bevakat min stegräknare i mobilen och det är tydligt för mig, jag måste aktivt planera in promenader för att komma upp i önskat antal steg. De dagar som jag lyckas med det känner jag också hur mycket bättre jag mår. Det är tydligt att jag behöver de där extra stegen för att må bra.

Så, vad kan man göra för att enkelt få in extra promenader i vardagen? Jag menar, vi har ju alla så många andra måsten och aktiviteter vi ska hinna med att göra varje dag. Det är inte enkelt varje dag, men det krävs ett aktivt val och att du håller fast vid det. Jag själv har några knep jag tar till för att komma upp i de där 10 000 stegen om dagen:

  • När jag lämnar barnen på morgonen parkerar jag alltid bilen vid dotterns förskola. Då får jag närmare en kvarts extra promenad i vardera riktning till och från tåget. De två promenaderna gör stor skillnad i antal steg, kan jag säga!
  • Om jag av någon anledning inte har parkerat bilen där så har jag som rutin att gå en omväg från tåget och till kontoret. Jag försöker planera min jobbdag så att jag inte har ett möte direkt när jag egentligen skulle ha kommit in till kontoret utan det är ok att jag kommer in ca en kvart senare.
  • När jag har ett lunchmöte eller ska träna på lunchen försöker jag i möjligaste mån promenera dit istället för att ta tunnelbana eller buss.
  • Jag tar aldrig hiss utan väljer altid trappor eller går i rulltrappan om det inte finns annat alternativ.
  • På helgerna och om vi inte redan har varit aktiva utomhus så att jag har kommit upp i mina steg så försöker jag ta en extra promenad eller går ut med barnen för en kombinerad cykel- och promenadtur.

Det finns många knep att ta till och jag skulle vilja hävda att de allra flesta av oss måste ta till dessa knep för att lyckas. Hitta ditt sätt och börja idag, om du inte redan gör det. Vi mår alla bra av promenader!

En härlig bonus när man är ute och promenerar är den fina natur och friska luft som man får njuta av. Det är också sådant som boostar både kropp och själ.

Skogspromenad i Skokloster

Bland det bästa jag vet är att promenera tillsammans med familjen. Här ser ni oss på våren när vi promenerar i skogen i Skokloster. I samband med det skrev jag också ett inlägg med tips på hur man promenerar långt med barn.

Blomplockarpromenad med barn

Ibland är det enklare och bättre att låta barnen få cykla medan vi vuxna promenerar. Då brukar i alla fall vår familj kunna ta oss lite längre sträckor. Bilden från när vi var på en kombinerad blomplockar-promenad och -cykeltur i Ugglarp i somras är fortfarande ett ljuvt minne för mig. I och med den promenaden kom jag garanterat upp i 10 000 steg den dagen.

Den tuffa träningsveckan - träning i skogen

Jag älskar att gå i vår skog och det verkar som att barnen älskar det också.

höst

Hösten är en fin årstid att promenera på.

Vinterpromenad

Liksom vintern…

Morgonpromenad till sjön

Det finns ingen årstid som jag inte vill vara ute och ta promenader i. Det finns alltid något fint att upptäcka och att hinna stå en stund och njuta på en brygga innan man promenerar vidare är ljuvlig lyx!

Promenad i Bergianska

Nu när jag har skrivit detta inlägg ska jag se till att leverera på de där 10 000 stegen varje dag. Det kommer krävas en del, men det kommer vara värt det.

Är det någon mer som hänger på i 10 000-utmaningen?

2 kommentarer

  1. Jag har svårt med 10′ så jag sänkte “kravet” till 9′ och vips så kom jag närmare 10′ nästan varje dag. Ibland förstår jag inte hur mitt tänk fungerar men kom fram till att funkar det så behöver jag inte fundera på varför jag vid 50 fortfarande ibland fungerar som en trotsig 3-åring

    1. Det är ju super att du har hittat ditt sätt att tänka på och i att sätta mål på dig själv. Huvudsaken är att det fungerar och detverkar det ju uppenbarligen göra nu. Bra jobbat och heja dig!

Lämna en kommentar

Annons
Annons