Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Lifestories

Bloggen är inte död!

Det har hörts från olika håll de senaste åren, att bloggen skulle vara död. De som har sagt det, och fortfarande säger det, menar nog oftast att plattformar som Instagram och Snapchat har tagit över och att det därför inte är någon som läser bloggar längre.

Jag har hela tiden sagt att bloggen inte är död och har därför hållit fast vid min blogg i alla dessa snart 12 år. Medan olika sociala mediekanaler kommer och går så ser jag bloggandet som något bestående och framför allt är det en kanal som du själv kan påverka så gott som fullt ut själv. Medan plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn ständigt ändrar sina algoritmer och faktiskt äger det innehåll som du lägger upp där så har du en helt annan möjlighet att påverka det du når ut med via bloggen och det är (förhoppningsvis) du som äger domänen och innehållet.

Bloggen är inte död

Igår släpptes årets rapport av Svenskarna och Internet. I den rapporten är det tydligt att bloggen verkligen inte är död. Faktum är att både bloggar och poddar ligger konsumtionsmässigt på samma nivå i år som de senaste åren. Tittar man tillbaka några år, till 2016 och åren innan dess, låg bloggläsandet på en lägre nivå än det har gjort de senaste tre åren. Nu har vi legat stabilt på runt 50% som läser bloggar de senaste åren, vilket man kan jämföra med siffran ca 45% som läste bloggar runt 2010, då när bloggandet började bli stort.

För mig är detta en tydlig bekräftelse på att bloggen inte är död!

Bloggen är inte död

Jag upplever att det är ganska många bloggare som med åren har gått från att blogga till att enbart satsa på Instagram eller andra sociala mediekanaler. Det är såklart upp till var och en hur man vill göra, men för mig har bloggen alltid varit min viktigaste kanal, främst på grund av detta:

  • Jag älskar att skriva och att ha möjlighet att kunna forma mina inlägg så som jag vill ha dem. Jag kan i andra plattformar känna mig begränsad av formatet och att skriva den här typen av långa inlägg på till exempel Instagram fungerar inte helt bra.
  • Det är jag som styr över bloggen och jag påverkas inte av algoritmuppdateringar från en viss plattform. Däremot är jag såklart väldigt beroende av att Google gillar det jag gör och tycker att det är relevant att visa upp. Jag har nytta av min SEO-kunskap här och jag älskar att bloggen fortsätter att driva in massor av trafik dagligen från gamla godingar till inlägg som fortfarande rankar bra.
  • Jag äger det jag laddar upp och skriver om här.
  • Det går att nyttja sin blogg till så mycket rent business-mässigt. Du kan ha den som en intäktskälla genom att göra sponsrade inlägg. Du kan marknadsföra din verksamhet via den. Du kan koppla på en webbshop på den. Ja, det finns mängder av möjligheter och det är du som bestämmer!
Ett av mina inlägg som driver in mycket trafik dagligen. Tack vare detta inlägg hittar nya läsare till min blogg dagligen!

Jag hade egentligen inte behövt läsa Svenskarna och Internet 2019 för att veta att bloggen inte är död, men det var en härlig bekräftelse att se detta igår. Det jag kan tycka är tråkigt och som jag tror att jag inte är ensam om är att kommentarerna på bloggen har blivit allt färre med åren. Det har säkert med kommentarsfunktionen att göra, att det ofta upplevs som krångligt och omständigt att kommentera på bloggar. Där har många andra plattformar som Instagram och Facebook lyckats bättre med att förenkla kommenterandet.

Men i övrigt kommer jag fortsätta hålla fast vid bloggens värde och du vinner mycket på att ha din egna blogg!

Annat läs- och lyssningsvärt i ämnet:

  • Sara Rönne skrev ett inlägg om detta igår, vilket gav mig mycket inspiration till att skriva detta.
  • Jag lyssnade precis på senaste avsnittet av podden Social by Default, som recenserar den senaste versionen av Svenskarna och Internet. Lyssna in “Mainstream på riktigt” som avsnittet heter.

Lämna en kommentar

Annons
Annons