Karin Axelsson
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Healthstories

När solen lyser med sin frånvaro

Soluppgång i november vid Norr Mälarstrand, Stockholm

När jag lyssnade på väderleksrapporten häromdagen fick jag veta att vi har haft tre soltimmar under november månad. Det ser ut att fortsatt vara mulet de kommande dagarna och det kan vara så att vi just nu befinner oss i den mest mulna novembermånad någonsin.

När jag blickar tillbaka i arkivet så hittar jag till desto mer soliga november tidigare år.

Vinter hos oss

Förra året njöt vi av solsken i trädgården i slutet av november.

Vinter hos oss

Vinter hos oss

Det var kallt och klart och frosten hade stannat kvar på dagen av kylan. Vad härligt det var att vara ute i allt det frostiga och soliga då!

Soluppgång i november vid Norr Mälarstrand, Stockholm

Soluppgång i november vid Norr Mälarstrand, Stockholm

I november för två år sedan minns jag en solig löprunda längs med Norr Mälarstrand. Åh, vad det glittrade vackert i vattnet och i löven på träden när jag sprang förbi!

eftermiddagssol i november

Och i november för fyra år sedan minns jag en transportcykling hem på eftermiddagen som var så här vackra!

Jag är inte ensam om att bli trött av det mörker vi upplever just nu och det är verkligen inte konstigt att många av oss längtar efter solen. Men eftersom vädret inte är något vi kan påverka gäller det att göra det bästa av situationen och pigga upp sig på andra sätt istället.

Detta gör jag för att pigga upp mig i mörka november:

  • Det må låta klyschigt, men mina promenader varje dag hjälper mig till att bli piggare. Jag har hört det från andra som också är med i 10 000 steg om dagen-utmaningen, att de har blivit mycket piggare av det. Att få den där dosen av frisk luft och rörelse varje dag piggar verkligen upp!
  • D-vitamin är smart att ta som kosttillskott nu under vinterhalvåret.
  • Jag tänder upp med mycket lampor när jag är inomhus. Det är viktigt att visa kroppen att det är dag så att hjärnan inte går in i ett slags viloläge.
  • Sömnen är viktigare än någonsin nu och jag försöker ge mig själv lite extra av den varan.
  • Och så håller jag i träningen – oavsett vad (så länge jag inte är sjuk). Att komma upp i puls, få svettas och jobba med musklerna skapar endorfiner och må bra-hormoner, som håller mig piggare.

Har du fler tips på ett piggare november? Kommentera gärna!

Lämna en kommentar

Annons
Annons